تظاهرات طرفداران پیوستن به روسیه در کریمه

تظاهرات طرفداران پیوستن به روسیه در کریمه

نخست وزیر اوکراین روز جمعه ۱۶ اسفندماه (هفتم مارس) هشدار داده است که جهان متمدن همه پرسی پارلمان کریمه برای پیوستن به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت. در همین حال رییس جمهوری روسیه نیز گفته است، مسکو نمی تواند درخواست روس تبارهای کریمه را برای کمک نادیده بگیرد.

آرسنی یات‌سنیوک، نخست وزیر اوکراین، و دیگر مقام های این کشور همه پرسی در کریمه را «غیر مشروع» و نقض «قانون اساسی» این کشور دانسته اند.

نخست وزیر اوکراین همچنین بار دیگر از روسیه خواست که نیروهایش را از شبه جزیره کریمه خارج کند و دست از حمایتش از تجزیه‌طلبان بردارد.

دولت پارلمان جمهوری خودمختار کریمه روز پنج‌شنبه تصویب کرد که شانزدهم مارس برای تصمیم‌گیری در مورد جدا شدن از اوکراین و پیوستن به روسیه یک همه‌پرسی برگزار شود.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز جمعه هشدار رییس جمهوری آمریکا در خصوص دخالت نظامی مسکو در کریمه را رد کرده و گفته است، روسیه نمی توانست درخواست کمک روس تبارهای کریمه را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین در بیانیه ای درباره مکالمه یک ساعت خود با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفته است که واشینگتن و مسکو بر سر مساله اوکراین همچنان اختلافات عمیقا دارند.

گزارش ها حاکی است که در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور، راهکارهای پیشنهادی واشینگتن برای حل بحران اوکراین مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت. باراک اوباما در این گفت وگوی تلفنی تصریح کرده که اقدامات مسکو در شبه جزیره کریمه نقض استقلال و یکپارچگی اوکراین است.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری روسیه گفته است: مقامات دولت جدید اوکراین «تصمیم های غیر مشروعی را در شرق، جنوب و منطقه کریمه» اتخاذ کردند.

در بیانیه ولادیمیر پوتین آمده است:«روسیه نمی تواند درخواستها را برای کمک به این موضوع نادیده بگیرد و بر همین منبا اقدام کرد و اقدامات انجام شده مطابق با قوانین بین المللی است.»

به گزارش رویترز، نیروهای مرزبانی اوکراین نیز گفته اند، روسیه نیروهای زیادی را به منطقه کریمه اعزام کرده است.

سری استاکف، یک دستیار فرماندهی گارد مرزی اوکراین گفته است، اکنون ۳۰ هزار نیروی روسی در منطقه کریمه حضور دارند این در حالی است که پیشتر ۱۱ هزار نیروی روسی حضور داشتند.

براساس توافق روسیه و اوکراین در سال ۲۰۱۰،‌ روسیه می تواند حداکثر ۲۵ هزار نیرو در شبه جزیره کریمه مستقر کند.