شبکه تلویزیونی «SBC» که توسط سازمان رادیو و تلویزیون سعودی راه اندازی شد  آزمون سختی را برای رقابت با شبکه های دیگر در ماه رمضان گذشته پشت سر گذاشت. این شبکه که چهار ماه از آغاز به کار آن می گذرد تلاش فراوانی برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان نموده است و این چالش قابل توجهی برای یک کانال دولتی به شمار می رود.

داوود الشریان مدیر اجرایی سازمان رادیو و تلویزیون سعودی در گفتگو با الشرق الاوسط درباره موفقیت این شبکه گفت «نظر سنجی ایپسوس نشان می دهد که این کانال دومین شبکه پربیننده بوده است.»

الشریان افزود «اولین مسابقه استعداد یابی خوانندگی در سعودی به زودی از این شبکه پخش می شود. تهیه و پخش چنین برنامه ای توسط کانال دولتی سعودی در نوع خود بی نظیر است. این شبکه همزمان با هشتاد و هشتمین سالگرد روز ملی سعودی رسما آغاز به کار می کند. راه اندازی این کانال در راستای توسعه صنعت رسانه در سعودی و پخش تازه ترین تحولات منطقه ای انجام می شود.»

 

الشریان با رد این مساله که درآمد مالی کانال از تبلیغات برای خرید برنامه و سریال و فیلم خرج می شود گفت «سازمان رادیو و تلویزیون سعودی در صدد توسعه صنعت رسانه در کشور است تا پا به پای تحولات جاری در منطقه حرکت کنند و این کانال نیز به این منظور راه اندازی می شود.» الشریان گفت «این کانال متعلق به مخاطبان سعودی است و ما برنامه های سرگرمی و سریال های سعودی و عربی ویژه ای برای آنها پخش می کنیم.»

متن گفتگو در زیر می آید:

سه برنامه اصلی این کانال تلویزیونی که به رقابت با شبکه های داخلی دیگر می پردازند چیست؟

نمی توان همه برنامه های ویژه این کانال را تنها در سه مورد گنجانید. رویکرد راهبردی کانال عرضه برنامه های بومی و همکاری با شرکت های تولیدی صاحب نام داخلی و خارجی است؛ یعنی شرکت هایی که با سابقه باشند و کار تولیدی را به شکل حرفه ای دنبال می کنند. ما برنامه های فراوانی ساختیم که هم ۱۰۰ درصد در سعودی تولید شدند و هم موفق به معرفی چهره های سعودی به جهان شدند. نخستین برنامه استعداد یابی خوانندگی دختران و پسران در سعودی به نام «نجم السعودیه» از این شبکه پخش می شود. برنامه دیگر «الرحال» است. در این برنامه، دو جوان سعودی سوار بر خودرو شده و با گشت و گذار در شهرهای سعودی فرهنگ و هویت مناطق گوناگون را در قالب تفریحی و چالشی معرفی می کنند. برنامه دیگر «احب السعودیه» نام دارد که بینندگان می توانند در این برنامه با کشور خودشان به شیوه سرگرم کننده و نوینی آشنا شوند. البته برنامه های متنوع دیگری هم داریم.

آیا شما از برنامه های این شبکه تا اینجای کار راضی هستید؟

 

ما تلاش فراوانی کردیم تا برنامه های این کانال در ماه رمضان جزو بهترین ها و پربیننده ترین ها قرار بگیرد. تنها چهار ماه از تاسیس این شبکه می گذرد و این سرعت عمل در راه اندازی یک کانال در سطح منطقه و جهان بی سابقه است. ما با تجربه ای که در این دوره به دست آوردیم سعی می کنیم کارهای بهتری را در آینده عرضه کنیم. مساله مهم برای این کانال همان جلب اعتماد مخاطبان سعودی است که به دنبال تازه ترین ها هستند.

AFP

پخش آزمایشی و پخش رسمی کانال چه فرقی با یکدیگر دارند؟

برنامه های مهم محلی و عربی را در بخش اول پخش آزمایشی پخش کردیم. بنا به آمار همه مراکز ما از لحاظ محتوای برنامه ها بهترین بودیم و شمار بینندگان هم افزایش یافت. ما می خواستیم با این کار پیام روشنی به همه ارگان های رسانه ای منطقه و تولیدگران برجسته در جهان بدهیم که حوزه رسانه دولتی سعودی آماده ورود به بازار تولید است. ما در این برهه زمانی با گزینه های بخش تولید در سطح جهانی آشنا شدیم و در راستای همکاری با شرکت های مهمی مثل آی تی وی و بی بی سی به انگلیس و آمریکا سفر کردیم تا چشم انداز سعودی در زمینه شبکه های دولتی کشور که طراح آن ولیعهد است را به آنها معرفی کنیم و آنها را در جریان برنامه هایی که از سپتامبر اجرا می کنیم قرار دهیم. ما می توانیم با بومی کردن ظرفیت های فناوری و ایده های نوآورانه شرکت های بزرگ آنها را در دسترس مخاطبان سعودی قرار دهیم. ما دوره های آموزشی برای نیروهای بومی برگزار می کنیم و محتوای برنامه های داخلی را ارتقا می دهیم. پخش رسمی این کانال با هشتاد و هشتمین سالگرد روز ملی سعودی همزمان می شود. راه اندازی این کانال در راستای توسعه صنعت رسانه در سعودی و پخش تازه ترین تحولات منطقه ای انجام می شود.»

برخی اخبار حاکی از این است که درآمد تبلیغات به طور مستقیم به جیب این کانال نمی رود. آیا منابع دیگری برای تامین بودجه و توسعه هر چه سریع تر کانال سراغ دارید؟

این درست نیست. درآمد تبلیغات به طور مستقیم در حساب های بانکی تلویزیون سعودی گذاشته و صرف خرید برنامه و سریال و فیلم می شود.

 

آیا از فعالیت کانال در شبکه های اجتماعی و سایت ها راضی هستید؟ آیا برنامه ای برای توسعه این فعالیت ها در جریان آغاز به کار رسمی کانال دارید؟

 

دوره گذشته تنها برای ارزش یابی و توسعه بود. ما بیست و چهار ساعته در حال توسعه و ارتقای کارکرد این شبکه و ایجاد کانال های فعال دیجیتال هستیم. ما باید برای رقابت با دیگر کانال ها برنامه های خوبی در دست داشته باشیم و در حال ساخت برنامه هایی به این منظور هستیم.

آیا آماری از مخاطبان این کانال دارید؟

نظر سنجی ایپسوس نشان می دهد که این کانال دومین شبکه پربیننده بوده است. این کانال در ماه رمضان در نظرسنجی مرکز بارک پربیننده ترین شبکه معرفی شد. این دو موسسه نظرسنجی درباره شرکت های تبلیغاتی و شبکه های ماهواره ای هستند.