۸۶ درصد سعودی‌ها از رانندگی زنان حمایت می‌کنند

۸۱ درصد زنان سعودی قصد گرفتن گواهینامه دارند

دمام: ایمان الخطاف

امروز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ مصادف با اولین سالگرد اعطای مجوز رانندگی به زنان سعودی است که یکی از تصمیمات تاریخی این کشور در حمایت از جنبش زنان این کشور شمرده می‌شود.
به گزارش الشرق الأوسط، روز گذشته نتایج یک پژوهش در خصوص تاثیر رانندگی زنان بر توسعه پایدار و ایمنی عبور و مرور منتشر شد.
نتایج این گزارش حاکی از آن است که ۸۱ درصد زنان سعودی در حال برنامه ریزی برای گرفتن گواهینامه هستند.
در این نتایج آمده است که ۸۶٫۶ مردان سعودی از طریق حمایت‌های مادی و معنوی مشوق زنان خانواده خود برای رانندگی هستند.
این پژوهش همچنین پیش بینی می‌کند تعداد راننده‌های خصوصی که در خدمت خانواده‌های سعودی کار می کنند به میزان ۴۵٫۷ کاهش می‎‌یابد.
نجاح القرعاوی مدیر این گروه پژوهشی و مدیر خدمات اجتماعی و توسعه پایدار در دانشگاه عبدالرحمن بن فیصل در شهرستان دمام عنوان کرد این پژوهش «مرحله انتقالی» میان منع رانندگی زنان و آزادی آن را بررسی می‌کند تا آثار ملموس آن روی سه بُعد توسعه پایدار (اقتصاد، محیط زیست و اجتماع) و ایمنی عبور و مرور در این دوره واکاوی شود.
وی افزود بعد از گذشت یک سال از دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز در خصوص اعطای مجوز رانندگی به زنان، نتایج مرحله اول این پژوهش منتشر می‌شود که در رابطه با بررسی دوره قبل از رانندگی زنان است تا داده‌های این پژوهش، آفاق گسترده‌ای برای پژوهش‌های دیگر در این زمینه باز کند.
ماریان کامارجیان پژوهشگر دانشگاه یو سی ال بریتانیا و کارشناس روش‌ها و رفتارهای جابه جایی و ایجاد مدل‌های سیستم حمل و نقل گفت این پژوهش اولین پژوهشی است که در این زمینه در کل جهان صورت گرفته است. نتایج و داده‌های آن شاید دیدی در خصوص آینده رانندگی زنان به سران کشور سعودی بدهد و به آنها کمک می‌کند تا در این مورد برنامه ریزی کرده و قوانین و مقرارتی وضع کنند که در فعال سازی ابعاد توسعه پایدار نقش داشته باشد. به اضافه اینکه به استحکام مفاهیم ایمنی عبور و مرور و تحقق کیفیت زندگی می‌کند. همچنین باعث کاهش هزینه خطوط عمومی می‌شود که هم راستا با برنامه «چشم انداز ۲۰۳۰» پادشاهی سعودی است.

این نظرسنجی که از طریق اینترنت صورت گرفت بر سه محور استوار بود و بر روی پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در سطح پادشاهی سعودی قرار گرفت.
هدف از این پژوهش جمع آوری نظرات زنان و مردان سعودی درباره رانندگی زنان است.
این نظرسنجی در ماه ژانویه گذشته پیش از اعطای مجوز رانندگی به زنان انجام شد و ۳۱ هزار نفر از مناطق مختلف پادشاهی سعودی در آن شرکت کردند که ۳۷ درصد آن ها زن و ۶۳ درصد مرد بودند.

شرکت کنندگان در این پژوهش نظرات مثبتی در خصوص احتمال ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای زنان بعد از اعطای مجوز رانندگی به آنان داشتند.
۴۰ درصد از شرکت کنندگان مرد با این نظریه موافق بودند که رانندگی زنان باعث افزایش میزان تصادف می‌شود در حالی‌که فقط ۲۶ درصد از زنان با این نظریه موافق بودند.
در خصوص خرید ماشین نیز ۶۴٫۳ درصد از زنان شرکت کننده اذعان کردند که خود آنها اقدام به خرید ماشین می‌کنند و ۴۱٫۹ درصد از آنها حاضر به پرداخت مبلغی پایین تر از (۵۰ هزار ریال سعودی) برای خرید ماشین هستند. از سوی دیگر اکثر آنها خرید ماشین کوچک را ترجیح دادند.