العبادی: سرنوشت ملت خود را برای خشنودی ایران به خطر نمی‌اندازیم
تشدید رقابت میان گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت
همزمان با اعلان تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق به منظور انتخاب نخست وزیر، تنش میان حیدر العبادی و ایران شدت گرفت. در این میان، گروه‌های سیاسی عمده عراق هر یک مدعی تشکیل ائتلاف پارلمانی بزرگی شده‌اند که از نظر آنها می‌تواند دولت آینده این کشور را شکل دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف «النصر» که پیشتر درباره انتقادات ایران از موضع وی در خصوص تحریم های آمریکایی واکنشی نشان نداده بود، حالا  در گفت و گو با خبرنگاران محافظه کاری را کنار گذاشته و گفته موضع دولتش در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران، فقط شامل عدم تعامل با دلار است.
به گفته او، «امانتی که بر عهده داریم ایجاب می کند که سرنوشت ملت خود را برای خشنودی ایران و یا هر کشور همسایه دیگری به خطر نیندازیم.»
نخست وزیر عراق با انتقاد اقدام ایران در بحث رهاسازی آب اظهار کرد: «یک کشور همسایه حق ندارد آب رود کارون را از شط العرب قطع کند و باعث ایجاد بحران آب شود.»
شامگاه یکشنبه نیز ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و در مقابل، ائتلاف الفتح متشکل از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی (حشد الشعبی) هر کدام به طور جداگانه اعلام کردند که موفق به تشکیل فراکسیون اکثریت شدند.
شایان ذکر است که پارلمان عراق ۲۳۹ نماینده دارد.
در این میان، اولین جلسه پارلمان جدید عراق همانطور که مقرر شده بود برگزار شد. تا زمان انتخاب رئیس جدید، «محمد علی زینی» به عنوان مسن‌ترین نماینده پارلمان ریاست جلسه امروز را برعهده خواهد داشت.
رئیس‌جمهوری عراق در سخنرانی خود در جلسه امروز تاکید کرد: باید با فساد، طایفه‌گرایی و نفرت انگیزی بین عراقی‌ها مبارزه و با تلاش تکفیری‌ها برای آسیب رساندن به کشور خود مقابله کنیم. باید برای تغییر اوضاع فعلی به دور از ملاحظات طایفه‌ای و مذهبی تلاش کنیم.
فواد معصوم اظهار کرد: دولت دموکرات یکپارچه و با حاکمیت بدون تمرکز بر دولت قانونمند و دولت آزادی‌ها به وجود نخواهد آمد.
وی افزود: عراق امروز با خطرات تکیه اقتصاد این کشور به نفت روبه‌رو است در حالی که باید منابع درآمدی خود را متنوع کند.
بعد از سخنرانی معصوم‌ حیدر العبادی نخست وزیر عراق در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: نباید از رنج ملت برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: ما خواهان روابط براساس احترام به حاکمیت هستیم.
وی همچنین گفت: روابط خود را با همه کشورها تقویت کردیم. خواهان برقراری روابط منطقه‌ای به دور از دخالت و بر اساس اصل احترام به حاکمیت ملی کشورها هستیم. از همه می خواهم برای عملی کردن خواسته های ملت عراق، با یکدیگر رقابت کنند. از همه کشورها و طرف ها می خواهم از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کنند.