بارزانی: برهم صالح فقط برای رسیدن به ریاست جمهوری به «اتحاد میهنی» بازگشت

بغداد: حمزه مصطفى
نیویورک: علی بردى

در میان موجی از تایید، عادل عبدالمهدی نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق، گام‌های اول خود را برای تشکیل دولت برداشت.
به گزارش الشرق الأوسط، قرار است وی تا یک ماه و نیم دیگر لیست وزرای خود را برای تایید صلاحیت تقدیم پارلمان کند.
در این میان، مقتدی صدر تاکید کرد در این مسیر عبدالمهدی را بدون فشارهای حزبی، توافقات فرقه‌ای یا قومی و با تاکید بر حفظ تنوع قومیتی و حزبی این کشور، کمک خواهد کرد.
رهبر جریان صدر عراق در توئیت خود برای پیروزی عبدالمهدی گفت «اطلاع دادیم که هیچ وزیری برای هیچ وزارتی از جانب ما انتخاب نخواهد شد و توافق کردیم که مهلتی یک ساله به او بدهیم تا موفقیت‌های خود را در پیشگاه خداوند و ملت اثبات کند و همان‌طور که نخست وزیر پیش از وی سعی کرد، او نیز به دور از انحصار قدرت و موقعیت، گام‌هایی اساسی و جدی در جهت آبادانی عراق بردارد که در این صورت یا این اصلاحات تدریجی نتیجه خواهد داد یا تمام ملت به پا خواهند خواست».
از سوی دیگر دبیر کل سازمان ملل متحد تصدی سمت نخست وزیری را به عبدالمهدی تبریک گفت و از تمایل به همکاری نزدیک با وی در همه امور مشترک سخن گفت.
بان کی مون در بیانیه‌ای نسبت به اینکه «انتخاب نخست وزیر، زمینه تشکیل سریع دولتی شامل بر اساس جدول زمانبندی قانونی را فراهم خواهد کرد» ابراز امیدواری کرد.
یان کوبیش نیز انتخاب برهم صالح به ریاست جمهوری را تبریک گفت و از تمایل هیئت سازمان ملل متحد برای همکاری با وی پرده برداشت.
فرستاده ویژه سازمان ملل با آرزوی آینده‌ای امن و شکوفا برای عراق بر ضرورت تشکیل یک دولت ملی برای عراق که در مرحله ما بعد داعش به سر می‌برد تاکید کرد و گفت «ضروری است بر اساس جدول زمانبندی، دولتی تشکیل شود که حرفه‌ای و کارآمد باشد و زنان در مناصب وزارتی آن حضور داشته باشند».
گفتنی است «حزب دموکراتیک کردستان» علیرغم تایید عادل عبدالمهدی و اعلام حمایت از وی، اما برهم صالح را تایید نکرد.
نیچروان بارزانی در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره بر اینکه روش انتخاب رئیس جمهور، بازتاب دهنده اراده مردم کردستان نیست تاکید کرد این اتفاقات بر تشکیل دولت اقیلم کردستان نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت.
نخست وزیر دولت اقلیم کردستان ضمن تاکید بر اینکه حزب خود برای به توافق رسیدن با «اتحاد میهنی کردستان» در راستای انتخاب یک کاندیدای واحد از هیچ کوششی فروگذار نکرد، عنوان کرد «این اتفاق تاثیرات زیادی در سطح عراق و کردستان خواهد گذاشت و هنگام تشکیل دولت جدید با این حزب مثل خود او برخورد خواهیم کرد».
وی در جواب سوالی که راجع به شخص خود برهم صالح از وی شد پاسخ داد «ما به عنوان یک شخصیت سیاسی برای وی احترام قائل هستیم اما همه می‌دانند که او با اینکه از حزب خود جدا شده بود و یک ائتلاف تشکیل داده بود، فقط برای رسیدن به این سمت به حزب خود بازگشته بود بنابراین به نظر می‌رسد نه به حزب خود وفادار است و نه به ائتلاف خود، پس امیدواریم به کردستان وفادار باشد».