احتمال صدور رأی مجلس انگلیس برای مشارکت در حملات

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس

فرانسه که در تلاش برای تشکیل ائتلاف گسترده بین المللی برای مبارزه با داعش است حمایت مهم بریتانیا را به دست آورد. زیرا دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پس از دیدار روز گذشته با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه تأکید کرد که به میزبان خود پیشنهاد داده است پایگاه هوایی «راواکروتری»، که لندن آن را در قبرص به کار انداخته است، را در اختیار هواپیماهای فرانسوی قرار دهد. وی همچنین پیشنهاد داد هواپیماهای انگلیسی امکان سوخت گیری هوایی جنگنده های «میراژ» و «رافال» فرانسوی را دارند.

بنابر اطلاعات وزارت دفاع فرانسه، اسکادران ناو هواپیمابر «شارل دوگل»، مستقر در دریای مدیترانه، روز گذشته اولین مأموریت هوایی خود را بر مواضع «داعش» در عراق و سوریه انجام داد.

اولاند قصد دارد برای متقاعد کردن قدرت های بزرگ برای تشکیل ائتلاف «استثنائی» بین المللی ضد داعش در عراق و سوریه با هدف نابودی آن، به واشنگتن سفر کند و امروز (سه شنبه) با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. وی همچنین قرار است روز چهارشنبه در در پاریس با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نشست داشته باشد، و روز پنجشنبه آینده با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات کند.

کامرون روز گذشته پس از دیدار با اولاند به لندن بازگشت و یک طرح پنج ساله دفاعی – امنیتی را به پارلمان ارائه داد. قرار است کامرون روز پنجشنبه آینده طرح خود را در خصوص بمباران مواضع داعش در سوریه و عراق به پارلمان ارائه کند، و احتمالاً پارلمان در هفته آینده درباره این طرح رأی گیری کند.

در همین راستا، بروکسل روز گذشته برای سومین روز متوالی شاهد وضعیت فوق العاده «هشدار تروریستی» بود. پلیس بلژیک دست به سلسله عملیاتی برای دستگیری صلاح عبد السلام، مظنون اصلی حملات پاریس زد اما تا کنون نتوانسته است او را دستگیر کند. این سومین روزی است که به علت تهدید «جدی و قریب الوقوع» از انجام حملات در بروکسل، این شهر در وضعیت بی سابقه و تقریباً فلج باقی مانده است.