پادشاه عربستان سعودی: عربستان سعودی هر گونه توافقی که ضامن منع ایران از دستیابی به سلاح هسته ای باشد را تأیید می کند

اوباما در آستانه برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید – عکس از خبرگزاری فرانسه

اوباما در آستانه برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید – عکس از خبرگزاری فرانسه

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با دفاع از نتیجه «توافق هسته ای» با ایران گفت: « توافق ، بهترین راه برای پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی و جنگ های بیشتر در خاورمیانه است». وی در عوض گفت که کشور وی، مانند کوبا، روابط خود را با تهران عادی نخواهد ساخت. وی اشاره کرد که اختلافات بین دو کشور بسیار عمیق است.

اوباما روز گذشته در چارچوب تلاش های خود برای پیشبرد توافق هسته ای با ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: « بدون توافق… هیچ محدودیتی در برنامه هسته ای ایران وجود نخواهد داشت، و ایران قادر خواهد بود به ساخت بمب هسته ای نزدیک شود… بدون توافق خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش می دادیم». وی ادامه داد: «اگر ایالات متحد از فرصت نتیجه گیری برای دستیابی به توافق استفاده نمی کرد، نسل های آینده با خشونت بر کارهای ما داوری می کرد». اوباما در عین حال گفت که وی تضمین نمی کند که ایران کشوری میانه رو باشد. وی همچنین گفت که توقف دخالت های ایران در سوریه و یا حمایت از «حزب الله » لبنان را نیز تضمین نمی کند.

در همین راستا برخی منابع بلند پایه آمریکایی تأکید کردند که پرزیدنت باراک اوباما تلاش دارد هر چه زودتر جلسه شورای امنیت برای تصویب «توافق هسته ای» با ایران برگزار شود، و آن هم برای این است که کنگره آمریکا، که اکثریت آن جمهوری خواه هستند، در وضعیت دشواری قرار گیرد. نظر به این که تصویب جمعی مورد انتظار از توافق ممکن است تصوری ارائه دهد که تمام جهان در یک سمت قرار دارد.. و کنگره در طرف دیگر قرار دارد.

از سوی دیگر، ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشور عربستان سعودی هر گونه توافقی را که ضامن منع ایران از دستیابی به سلاح هسته ای شود، و در عین حال مکانیسم بازرسی از همه سایت ها را فراهم می کند، تأیید می کند. در همین حال اوباما نیز به پایبندی ایالات متحده برای همکاری با شرکای خود در خلیج، برای مقابله با فعالیت های ایران در بی ثبات کردن منطقه تأکید کرد.