رئیس جمهور آمریکا برای رایزنی با پادشاه عربستان سعودی امروز به ریاض می آید * محمد بن سلمان و کارتر همکاری نظامی بین دو کشور را بررسی می کنند

 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

در آستانه نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج که قرار است در ریاض برگزار شود، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز در سفری رسمی به عربستان سعودی با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه این کشور دیدار خواهد کرد. کاخ سفید اعلام کرد مذاکرات اوباما در سفر به عربستان سعودی بر مسئله مبارزه با تروریسم و اوضاع سوریه و مقابله با فعالیت های ایران در منطقه تمرکز خواهد داشت.

در همین راستا، پرزیدنت اوباما شب گذشته در یک گفتگوی تلوزیونی با شبکه «سی بی اس نیوز» آمریکا تأکید کرد، علیه هر لایحه ای در کنگره که عربستان سعودی را با حوادث ۱۱ سبتامبر ۲۰۰۱ ربط دهد، از حق وتو استفاده خواهد کرد. اوباما اشاره کرد که با این رویکرد مخالف است زیرا چنین قانونی ایالات متحده را در معرض ادعای قضایی شهروندان دیگر کشورها قرار می دهد. گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا احتمال تصویب لایحه ای را مطرح کردند که برای اولین بار به آمریکایی ها اجازه شکایت از دولت های خارجی، و لغو مصونیت دیپلماتیک را می دهد، اگر مشخص شود که آن ها مسؤل حمله به خاک آمریکا بوده اند.

از سوی دیگر، شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی روز گذشته با آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در ریاض جلسه ای برگزار کرد و دو طرف زمینه های همکاری نظامی میان دو کشور، و تحولات اوضاع در منطقه خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند. این جلسه در آستانه نشست وزیران دفاع شورای همکاری خلیج با همتای آمریکایی خود برای بررسی راه های تقویت مکانیسم کار مشترک خلیجی- آمریکایی در خصوص مبارزه با تروریسم و افراط گرایی برگزار می شود.