باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در کنگره این کشور  حاضر شد - عکس از رویترز - 29 ژانویه 2014

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در کنگره این کشور حاضر شد – عکس از رویترز – ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در پنجمین نطق سالانه خود در کنگره این کشور ضمن بررسی موضوعات داخلی آمریکا و سیاست خارجه آن کشور، درباره ایران گفت: اجازه بدهید شفاف برایتان توضیح دهم: «اگر کنگره تحریم های جدیدی علیه ایران برای من بفرستد که مذاکرات را از مسیر اصل اش خارج کند، آن را وتو خواهم کرد.»

اوباما در سخنرانی سالانه اش در کنگره گفت: دیپلماسی آمریکایی همراه با فشار بود که باعث شد ایران ادامه برنامه هسته ای خود را متوقف کند و حتی بخش‌هایی از آن را به عقب برگرداند. امشب که ما این جا در کنگره گرد هم آمدیم، ایران حذف اورانیومی که با درصد بالا غنی شده را آغاز کرده است.”

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: «ایران سانترفیوژهای پیشرفته جدیدی نصب نمی کند. بازدید سرزده بازرسان [هسته ای] به دنیا این اطمینان خاطر را می دهد که ایران در حال ساخت بمب جدید نیست. با کمک شرکا و همپیمانانمان مذاکرات را پی می گیریم تا ببینیم آیا می توانیم به صورت مسالمت آمیز به آن چه که هدفمان هست برسیم: جلوگیری از ایران برای دسترسی به بمب هسته ای.»

اوباما با تاکید بر لزوم رسیدن پیگیری پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکرات گفت: «اگر جان اف. کندی و رونالد ریگان توانستند با شوری مذاکره کنند، پس حتما آمریکای قدر و مطمئن می تواند با دشمنان با قدرت های کوچکتر مذاکره کند.»

درمورد تشدید تحریم علیه ایران، اوباما کنگره را تهدید کرد در صورت تصویب چنین قانونی، آن را وتو خواهد کرد. وی گفت که توجیه او در چنین اقدامی، در نظر گرفتن امنیت ملی آمریکا است.

اوباما ضمن تصریح اهمیت تحریم ها گفت: تحریم‌ها چنین فرصتی را مهیا کردند با این وجود اجازه بدهید شفاف برایتان توضیح دهم: «اگر کنگره تحریم های جدیدی علیه ایران برای من بفرستد که مذاکرات را از مسیر اصل اش خارج کند، آن را وتو خواهم کرد. به خاطر امنیت ملی خودمان، ما باید به دیپلماسی فرصت دهیم تا موفق شود.»

اگر رهبران ایران از این فرصت استفاده نکنند، من اولین نفری خواهم بود که خواستار تحریم‌های بیشتر (علیه ایران) است و همچنین آماده خواهم بود از همه گزینه‌ها استفاده کنم تا این اطمینان حاصل شود که ایران سلاح اتمی نمی‌سازد.

اما اگر رهبران ایران از این فرصت استفاده کند، که می دانیم که می خواهد از آن استفاده کنند، ایران می‌تواند گامی مهم را برای پیوستن به جامعه بین‌الملل بردارد و ما یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی زمان خود را بدون خطر جنگ حل کرده‌ایم.

اوباما در سخنرانی سالانه خود در کنگره، در زمینه مسائل داخلی، بر تلاش برای بهبود وضع طبقه متوسط آمریکا تاکید کرد و در بخش سیاست خارجی از توافق هسته‌ای با ایران، پایان جنگ افغانستان و جنگ داخلی در سوریه سخن گفت.