در اولین گفتگو با یک روزنامه عربی… رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد که {کمپ دیوید} برای عمق بخشیدن به همکاری دفاعی باشد * اسد مدت زیادی است که مشروعیت خود را از دست داده است.. عراق موفق نخواهد شد مگر این که حکومتی تعدد گرا داشته باشد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری نشست تاریخی خلیجی – آمریکایی در کمپ دیوید، بر آمادگی کشور خود برای «استفاده از همه عوامل قدرت» در راستای حمایت از امنیت کشورهای خلیج در قبال هر گونه تهدیدی، تأکید کرد. وی همچنین تأکید کرد که این کشورها حق دارند از ایران نگران باشند، چون ایران کشوری حامی تروریسم است و حمایت از امنیت کشورهای خلیج، بخشی از حمایت از منافع واشنگتن در خاورمیانه است.

پرزیدنت اوباما علاقمند بود، پیش از ملاقات با مسؤلان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج که قرار است بعد از ظهر امروز در کاخ سفید و فردا در کمپ دیوید برگزار شود، از طریق گفتگو با «الشرق الأوسط»، که اولین مصاحبه رئیس جمهور آمریکا با یک روزنامه عربی است، دیدگاه خود را درباره روابط استراتژیک و امنیت خلیج و منطقه خاورمیانه توضیح دهد.

پرزیدنت اوباما درباره نشست کمپ دیوید گفت: «این نشست از منافع مشترک ما در منطقه خلیج، که صلح و امنیت و رفاه آن را در بر گرفته باشد، سرچشمه می گیرد». وی افزود: «ایالات متحده آمادگی این را دارد که از همه عوامل قدرتی که در اختیار دارد برای تأمین منافع خود در منطقه استفاده کند». اوباما توضیح داد: «نباید در پایبندی ایالات متحده به امنیت منطقه و همچنین پایبندی ما به شرکای خود از کشورهای شورای همکاری خلیج، هیچ گونه شکی وجود داشته باشد».

در حالی که مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور، وارد مرحله پایانی می شود، رئیس جمهور آمریکا گفت که نشست امروز و فردای وی با مسؤلان خلیجی، «فرصتی برای تأکید همکاری نزدیک کشورهای ما به منظور مقابله با اقدامات ایران است که منجر به بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود و همچنین به حمایت ایران از گروههای تروریستی نیز می پردازد ». وی همچنین تأکید کرد: «ایران در اقدامات خطرناکی دست دارد و باعث بر هم زدن ثبات کشورهای مختلفی در سراسر منطقه است. ایران کشوری حامی تروریسم است، و در کمک به رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه نقش دارد. از حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه حمایت می کند. به شورشیان حوثی در یمن کمک می کند. به همین دلیل کشورهای منطقه حق دارند از تلاشهای ایران عمیقاً نگران باشند». او توضیح داد: «با اینکه ما به دنبال توافق هسته ای با ایران هستیم، اما ایالات متحده نسبت به دیگر اقدامات بی باکانه ایران هوشیار باقی خواهد ماند».

رئیس جمهور آمریکا در این گفتگو به همه پرونده های ویژه منطقه الشرق الاوسط، از جمله پرونده سوریه پرداخت؛ به طوری که گفت: «بشار اسد رئیس جمهور سوریه زمان زیادی است که مشروعیت خود را از دست داده است و در نهایت باید روند انتقال سیاسی قدرت صورت پذیرد».

اما درباره عراق، رئیس جمهور آمریکا اطمینان داشت سازمان داعش شکست خواهد خورد، با این حال وی تأکید کرد که مشکل در عراق تنها مشکل نظامی نیست؛ بلکه «مشکل سیاسی» نیز می باشد.

اوباما با تکرار پایبندی خود به روند صلح در خاورمیانه تأکید کرد: «هرگز از ایجاد صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها مأیوس نخواهم شد» و افزود: «فلسطینی ها سزاوار پایان یافتن اشغال و تحقیر روزانه همراه آن، هستند».