عکس از اسوشیتدپرس

عکس از اسوشیتدپرس

باراک اوباما گفته است که تمرکز دولتش بر همکاری‌های بین‌المللی، فرصتی تازه ‌برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران پدید آورده است.

رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی در آکادمی نظامی “وست پوینت” ، ضمن دفاع از عملکرد سیاست خارجی خود گفت که برای نخستین بار در یک دهه گذشته، بختی واقعی برای دستیابی به یک توافق پایدار و رو به جلو در موضوع هسته‌ای ایران به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری ها، با این حال، وی گفته هنوز راه درازی تا موفقیت نهایی در این زمینه ‌مانده است.

وی گفت: «با وجود هشدارهای مکرر ایالات متحده، اسرائیل و دیگران، برنامه هسته‌ای ایران به طور مداوم برای سال‌ها به پیشرفت خود ادامه داد. اما در ابتدای ریاست‌جمهوری من، ائتلافی ایجاد شد که تحریم‌هایی علیه اقتصاد ایران اعمال کرد و در همین حال ما دست خود را برای دیپلماسی به سوی دولت ایران دراز کردیم.»

اوباما افزود: «اکنون، فرصتی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات پیش آمده است. موانع در مسیر موفقیت همچنان بسیار است و ما هم همه گزینه‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پابرجا نگه می‌داریم.»

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بار دیگر درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ابراز خوش بینی کرده و گفته که در گفت‌و‌گوهای اخیر وی در استانبول با کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشرفت حاصل شده است.

وی گفت: «ما پیشرفت داشتیم. ما در طول مباحثات طولانی که در دو روز در استانبول داشتیم، به تبادل دیدگاه‌ها با یکدیگر پرداختیم».

ظریف گفته ایران به یافتن راهکاری در موضوع هسته‌ای مصمم است که هم حقوق مردم ایران را محترم بدارد و هم سوءتفاهمات را درباره برنامه هسته‌ای ایران برطرف کند.

در این میان ژنرال دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه اسکای نیوز گفت: «ما در مسئله ایران، راه حل نظامی را به عملیات نظامی ترجیح می دهیم اما گزینه نظامی همچنان پابرجاست.»

وی گفت: «ما میزان قابل توجهی از نیروی نظامی خود را در منطقه نگه می داریم تا اگر مسیر دیپلماتیک موفقیت امیز نبود، نیرو در دسترس آمریکا باشد.»

ژنرال دمپسی گفت: «اوباما بارها گفته است که آمریکا اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نمی دهد. اگر ایران از این فرصت استفاده کند و به نتیجه ی دیپلماتیک موفق برسیم همه از این موضوع سود می برند.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در همین حال گفت: « پایان بحران هسته ای مشکلی که ایران برای منطقه بوجود آورده را حل نمی کند. آنها از طریق نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه نفوذ دارند و در فضای سایبری به شدت فعال هستند.»

وی اضافه کرد: ما ساده لوح نیستیم و اختلاف زیادی با ایران داریم.

وی افزود: «ایران با تاریخ و فرهنگ غنی خود که بر دنیا تاثیر گذاشته می تواند رویکردی سازنده داشته باشد و ما امیدواریم که این کشور از این مسائل استفاده کرده و فعالیت های بد خود را متوقف کند.»