باراک اوباما رییس جمهور آمریکا - عکس از اسوشیتدپرس

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

رییس جمهور آمریکا اذعان کرده است که دستگاه های اطلاعاتی این کشور میزان تهدید جهادی ها در سوریه، همچنین وضع ارتش عراق را برای مقابله با ‌آنها در این کشور درست ارزیابی نکرده بودند.

باراک اوباما روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت که اعضای سابق القاعده در عراق پس از عقب نشینی در مقابل حملات آمریکا و قبایل محلی، توانستند با استفاده از خلاء قدرت در شمال و شرق سوریه در این مناطق گردهم آیند و گروه جدید “داعش” یا خلافت اسلامی را تشکیل دهند و نیروهای تازه ای جذب کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تایید سخنان جیمز کلپر، مدیر سازمان ملی اطلاعاتی این کشور، گفت، شدت خطر تروریست‌های داعش در سوریه دست‌ کم گرفته شده بود.

جیمز کلپر پیش از این در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بود که دولت آمریکا حدس نمی‌زد جریان تروریستی داعش چنین موفقیتی به دست آورد. او همچنین گفته بود که دولت آمریکا حدس نمی‌زده ارتش عراق به این سادگی در مقابل تروریست‌های داعش شکست بخورد.

آقای اوباما در پاسخ به اینکه دستگاه اطلاعاتی این کشور توانایی یا تمایل ارتش عراق را برای مقابله با جهادی ها با وجود کمک های آموزشی آمریکا نیز درست ارزیابی نکرده بود، گفت “این امر کاملا صحیح است.”

از سوی دیگر جه جانسون وزیر امنیت داخلی آمریکا چهارشنبه گذشته در اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک اعلام کرد که تروریست‌های داعش هنوز تهدیدی برای آمریکا نیستند ولی خطری فزاینده برای امنیت این کشور هستند.

جانسون اعلام کرد: «ما در حال حاضر هیچ اطلاعات معتبری نداریم که (نشان دهد) داعش در حال برنامه‌ریزی برای حمله به خاک آمریکا است ولی این به هیچ‌وجه به معنای پایان داستان نیست».

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا هم روز جمعه با اشاره به افزایش سطح تهدیدات تروریستی در این کشور غربی، داعش را تهدیدی امنیتی برای کشورش خواند و گفت: ما نگران احتمال وقوع این حملات در داخل بریتانیا هستیم.

به گزارش ایرنا، وی در نشستی خبری در لندن، این تهدیدات را مرتبط با ˈایدئولوژی مسموم ˈ گروه های افراطی و تندرو در سوریه و عراق که ˈهمه ادیان و رهبران دینی آن را محکوم دانسته اندˈ، ارزیابی کرد و اظهارداشت: آنچه در عراق رخ می دهد، امنیت همه منطقه را تهدید می کند. از همین رو، جامعه جهانی باید با افراط گرایی و تروریسم به مبارزه برخیزد.

کامرون به نقل از وزیر کشور بریتانیا گفت که مرکز مشترک تحلیل تروریسم، سطح خطر تروریسم را در بریتانیا از «قابل توجه» به «شدید»افزایش داده است.

نخست وزیر بریتانیا همچنین با بیان اینکه اعمال گروه های افراطی در عراق و سوریه ارتباطی با اسلام واقعی ندارد، تصریح کرد: اسلام دین رافت و صلح است، اما افراط گرایی اسلامی یک ایدئولوژی سیاسی مسموم است که از سوی یک عده اقلیت حمایت می شود.