المالکی: استفاده از فرودگاه به عنوان پایگاه نظامی، ناقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است
ریاض: عبدالهادی حبتور

ائتلاف نیروهای عربی مشترک حامی دولت قانونی در یمن، از عملیات بی‌سابقه در سحرگاه روز جمعه خبر داد که در آن هشت هدف مهم در پایگاه هوایی الدیلمی واقع در بخش غربی فرودگاه بین‌المللی صنعا نابود شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، در بین این اهداف چند ایستگاه تجهیز، کنترل و بمب‌گذاری پهباد، منهدم شد، همچنین یک سایت موشکی جهت آموزش و ذخیره‌سازی قطعات موشک‌های بالستیکی از بین رفت.
نیروهای ائتلاف تأکید کردند که بخش‌های غیرنظامی فرودگاه صنعا را مورد هدف قرار ندادند، و همچنان حمل و نقل هوایی پا برجاست. در همین راستا امروز یک هواپیمای سازمان ملل متحد پس از صدور مجوز و تدابیر لازم از سوی ائتلاف در این فرودگاه فرود می‌آید.
سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نیروهای عربی مشترک حامی دولت قانونی در یمن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض تأکید کرد که شبه نظامیان حوثی یک تهدید علیه ناوبری هوایی و امنیت هواپیماهای سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی است.
وی افزود: «شبه نظامیان حوثی چندین بار سعی کردند در حین فرود و برخاست هواپیماهای سازمان ملل پهپادهای خود را پرواز دهند… ما در تاریخ ۱۰ آگوست گذشته، توانستیم یک آشیانه در فرودگاه صنعا را رصد کنیم که حوثی‌ها سعی کردند همزمان با حضور هواپیمای سازمان ملل متحد، یک پهپاد را پرواز دهند».
وی تصریح کرد: «شبه نظامیان حوثی از این زمان برای پرتاب موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین سوء استفاده می‌کند… همچنین در ۲۱ سپتامبر زمانی که یک هواپیمای سازمان ملل متحد در فرودگاه صنعا در حال فرود بود، یک هواپیما بدون سرنشین بر روی باند فرودگاه برای پرتاب آماده می‌شد… تبدیل فرودگاه به یک پایگاه نظامی از سوی حوثیان نقض آشکار قانون بین‌المللی و بشردوستانه به‌شمار می‌رود».
المالکی با اشاره به جزئیات عملیات صورت گرفته از سوی نیروهای مشترک گفت: «در تاریخ ۲۸ اکتبر، نیروهای ائتلاف توانستند فعالیت‌های نظامی مشکوکی را از سوی عناصر حوثی در فرودگاه صنعا رصد کنند که نشان می‌دهد اماکن غیرنظامی را تجهیز می‌کنند».
وی توضح داد: «نیروهای ائتلاف توانستند ۸ هدف در بخش غربی پایگاه الدیلمی در نزدیکی فرودگاه صنعا را منهدم کنند اما بخش مدنی این فرودگاه به هیچ وجه مرود هدف قرار نگرفت».
سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف در پاسخ به پرسش «الشرق الاوسط» در مورد آگاهی سازمان ملل متحد از پیامدهای خطراتی که متوجه هواپیماها و کارکنان آن از سوی شبه نظامیان حوثی در فرودگا صنعا می‌شود گفت: «سازمان ملل متحد دربارهٔ حفظ جان کارکنان خود و تحرکات حوثی‌ها در این زمینه، ابراز نگرانی کرد، و ستاد ائتلاف نیروهای مشترک به سازمان ملل توضیح داد که حفظ جان کارکنان آن و همچنین جان ۲۷ میلیون شهروند یمنی، یکی از اولویت‌های این ائتلاف است».