یاسین به «الشرق الأوسط»: مذاکرات «ژنو» یک طرفه بود

یک مسلح حوثی که لباس نظامی به تن دارد در حال بازدید از محل انفجار خودرویی است که شبه نظامیان حوثی را در نزدیکی صنعای قدیم هدف قرار داد – عکس از آسوشیتد پرس

یک مسلح حوثی که لباس نظامی به تن دارد در حال بازدید از محل انفجار خودرویی است که شبه نظامیان حوثی را در نزدیکی صنعای قدیم هدف قرار داد – عکس از آسوشیتد پرس

همزمان با شکت مذاکرات ژنو که در چند روز گذشته با نظارت سازمان ملل متحد برگزار شده بود، یمن شاهد تحولات میدانی و افزایش درگیری ها بین شبه نظامیان حوثی و مقاومت مردمی بود. صنعا پایتخت یمن و تعدادی از استان های دیگر شاهد انفجارهایی بودند. علاوه بر این مقاومت مردمی در صنعا و مناطق اطراف آن عملیات خود را گسترش دادند.

روز گذشته، دو خودروی بمب گذاری شده در صنعا و استان اب منفجر شدند و حزب تجمع اصلاحات اسلامی یمن، مسؤلیت این انفجار ها را به حوثی ها و هم پیمان آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن نسبت داد، برخی از اطراف هم به صراحت ایران را به دست داشتن در چنین عملیاتی متهم کردند و گفتند که این عملیات بسیار مشابه عملیاتی است که در عراق و سوریه اتفاق می افتد.

در همین راستا دکتر ریاض یاسین وزیر خارجه یمن برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که مذاکرات کنفرانس ژنو درباره یمن، از سوی یک طرف بود و کنفرانس با شکست روبه رو شد و بین هیئت دولتی و هیئت حوثی و متحدان آنها درباره نقاط اولیه توافقی صورت نگرفت.

دکتر یاسین پیش از ترک ژنو در تماسی تلفنی با «الشرق الأوسط» توضیح داد: « سفر اسماعیل ولد الشیخ احمد ، فرستاده سازمان ملل طی دوره آینده به منطقه و تلاش برای حل و فصل مسائل، بر اساس وظایف او به عنوان فرستاده سازمان ملل صورت خواهد گرفت؛ ما گفته بودیم که با حوثی ها و هم پیمانان آن ها در خارج از یمن گفتگو نمی کنیم زیرا آن ها در اصل شبه نظامیانی مسلح هستند».

از سوی دیگر، دکتر عبد اللطیف بن راشد الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج، روز گذشته از پایان مذاکرات ژنو درباره یمن بدون رسیدن به توافق بین طرف های ذینفع ابراز تأسف کرد.