بر اساس گزارش ریانووستی روسیه، انفجار صبح روز دوشنبه ۳۰ دسامبر در شهر ولگوگراد در یک اتوبوس رخ داد که تاکنون باعث کشته شدن دست کم چهارده نفر و زخمی شدن ده نفر دیگر شده است. این در حالی است که روز یکشنبه در آستانه سال نو میلادی که بسیاری از مردم در راه آهن زیرزمینی این شهر بودند با انفجار بمبی رو به رو شدند که دست کم ۱۸ نفر را به کام مرگ کشاند.

مقامات امنیتی روسیه این انفجارها را یک عملیات تروریستی معرفی کردند. رسانه خبری صدای روسیه اعلام کرد: ولادیمیر مارکین، سخنگوی کمیته بازپرسی روسیه در اینباره معتقد است که این حملات به عنوان یک حمله تروریستی محسوب می شود و ما به دنبال مقصران و عاملان آن هستیم.

کمیته ضد تروریسم روسیه نیز طی بیانیه‌ ای در خصوص انفجار دیروز که در ایستگاه راه آهن رخ داد اعلام کرد: این یک انفجار بزرگ بوده است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد و گزارش های اولیه حاکی از آن است که این اقدام را یک عامل انتحاری زن صورت داده است. بنا به برآوردهای مقدماتی کارشناسان، قدرت بمب منفجر شده معادل ۱۰ کیلوگرم مواد تی ان تی بود.

کشته های ایستگاه راه آهن دیروز بر اساس آخرین خبرها به ۱۸ نفر رسید. این در حالی است که اخبار کشته شده های انفجار در یک اتوبوس را دست کم چهارده نفر اعلام کردند که امکان افزایش آنها نیز وجود دارد. مقامات شهر ولگوگراد از اول تا سوم ژانویه را در این شهر عزای عمومی اعلام کردند.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که این انفجارها در راستای تحریم و ناامنی المپیک زمستانی ۲۰۱۴ است که حدود شش‌ هفته دیگر در بندر سوچی در ۷۰۰ کیلومتری ولگوگراد برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین و دیگر مقامات روسی، در ماه های اخیر همه تلاش خود را کرده اند تا المپیک زمستانی در آرامش برگزار شود. این تلاشها تا حدی بود که پوتین برای تضمین چنین آرامشی، معروف ترین دشمن خودش را پس از یک دهه از زندان آزاد کرد. علاوه بر میخاییل خودورکوفسکی، اعضای گروه پوسی رایت هم از زندان آزاد شدند. آنها بلافاصله پس از آزادی خواستار تحریم المپیک زمستانی سوچی شدند.

حادثه دیروز در ایستگاه راه آهن زیرزمینی شهر ولگوگراد باعث شد که پلیس بلافاصله پس از انفجار محوطه را محاصره کرده است و اجازه رفت و ‌آمد به هیچکس را نداد. حضور پلیس بسیار سنگین بود به طوری که مقامات ضد تروریستی روسیه در محل حضور یافتند و جوخه خنثی کردن بمب نیز در محل حضور یافت. شرایط پر رعب و وحشتی در منطقه وجود دارد اما سکوت منطقه را فرا گرفته است. گفته می شود برای انتقال مجروحان ۳۰ آمبولانس در محل حضور یافتند. در حال حاضر ساختمان قطار پلمب شده است. اما علت انفجار هنوز گزارش نشده است.

وزارت موقعیت های اضطراری روسیه یک هواپیمای ویژه حامل پزشکان و تجهیزات برای کمک رسانی فوری به مجروحین را به ولگوگراد ارسال کرد و برخی از آنها را با همین هواپیما به مسکو خواهد رساند. به علاوه کارشناسان مجرب برای کمک رسانی روانی به افراد آسیب دیده و خانواده هایشان راهی ولگوگراد شدند.

از سوی دیگر رسانه های روسیه گزارش دادند که دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین از اولین دقایق وقوع این فاجعه شخصا این حادثه را دنبال می کند. وی افزود: به رئیس جمهور بلافاصله درباره حادثه در ایستگاه راه آهن ولگوگراد گزارش داده شد.

ولادیمیر پوتین همچنین دستور داده است اقدامات لازم درباره انفجار صورت گیرد و به وضعیت بازماندگان به خوبی رسیدگی شود و امنیت به صورت کامل در ولگوگراد برقرار شود.

برگزاری المپیک زمستانی در روسیه از لحاظ حیثیتی برای ولادیمیر پوتین بسیار جدی تلقی می شود. بر اساس گزارش خبرگزاری ریانووستی، شهروندان روسیه ولادیمیر پوتین را شخصیت سال ۲۰۱۳ میلادی انتخاب کردند. نتایج نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحلیلی “یوری لوادا” روسیه چنین است. پوتین برای ششمین بار پیاپی از سال ۲۰۰۸ میلادی شخصیت سال می شود.

تاکنون هیچ مقام و یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. اما دکو عمراف، از رهبران جدایی طلب چچنی در ماه ژوییه (پنج‌ماه پیش) در پیامی ویدیویی از جدایی طلبان خواست که برای جلوگیری از برگزاری المپیک زمستانی که وی آن را “رقص شیطان روی استخوان اجداد ما” توصیف کرده بود، از تمام توان خود استفاده کنند. به همین دلیل است که این گروه در مظان اتهام قرار دارند. به‌ ویژه اینکه این دومین حمله تروریستی در ماههای اخیر در این منطقه است که در انفجار قبلی نیز یک زن در حمله انتحاری به اتوبوسی در «ولگوگراد» باعث کشته شدن خودش و شش نفر دیگر شد.

شهرستان ولگوگراد در حدود یک میلیون جمعیت دارد و در ۶۹۰ کیلومتری شهر سوچی قرار دارد که در ماه آینده میزبان المپیک زمستانی است. بر اساس گزارش ها گروهی از مبارزان قفقاز شمالی اوایل سال ۲۰۱۳ اعلام کردند که اجازه نخواهند داد المپیک زمستانی سوچی با آرامش برگزار شود. با دو انفجاری که دیروز و امروز در این شهر رخ داد باید منتظر واکنشهای مختلف از سوی کرملین و گروه های معارض شد. اگرچه گروه مخالف برگزاری المپیک زمستانی در اعلامیه ای که قبلا صادر کرده بود، گفته بود تلافی ها ادامه دار خواهد بود.

دولت روسیه اخیرا در بخش قفقاز شمالی، تغییراتی به لحاظ تقسیمات کشوری به وجود آورده و این محدوده را نسبت به قبل کوچکتر و محدودتر کرده تا بهتر بتواند آن را کنترل کند. نارضایتی در آن منطقه به خاطر کمبود شغل، جو پلیسی و ناامنی بسیار بالاست. این منطقه در سیطره گروه های جدایی طلب و خشونت طلب بسیاری است که بیشتر آنها اسلام گرا هستند، حتی گروهی که طریقت صوفیه را تبلیغ می کنند و بیوه های سیاهپوشی که همسرانشان را در جنگ با دولت روسیه از دست داده اند. به نظر نمی رسد این گروه ها با دولت مرکزی سر سازش داشته باشند.