گشت های موتوری انصار حزب الله در تهران - عکس از وبسایت یالثارات

گشت های موتوری انصار حزب الله در تهران – عکس از وبسایت یالثارات

به تازگی تازه ترین تصمیمات انصار حزب‌الله برای برخورد با مردم برای اشاعه «امر به معروف و نهی از منکر» به سرعت رسانه ای می شود. این بار تازه ترین تصمیم آن ها برای این امر در جلسه ای توجیهی برای داوطلبان تازه وارد اعلام شد.

پس از هفته ها کشمکش های لفظی میان دولت و انصار حزب الله، این گروه هفته گذشته اعلام کرد در حال حاضر از حضور سازمان یافته در خیابان‌ها برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر «صرفنظر» کرده بود. این گروه دو شماره پیامک برای جذب و آموزش نیروهای داوطلب اعلام کرد. خانم ها با ارسال عبارت «یا زینب» و آقایان با ارسال عبارت «یا حسین» به سامانه پیامک «انصار» اعلام آمادگی کردند.

این داوطلبان دیروز چهارشنبه ۹ مهر، برای شرکت در جلسه توجیهی به مسجد امام صادق، در میدان فلسطین حاضر شدند. این جلسه با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود دهقانی، استاد دانشگاه امام صادق، و مهندس تقوی، کارشناس ارشد تفسیر قرآن، عبدالحمید محتشم دبیر کل انصار حزب الله، جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفری حاضر آغاز و پیگیری شد.

این بار تازه ترین تصمیم انصار حزب الله برای امر به معروف و نهی از منکر در جلسه ای توجیهی برای داوطلبان تازه وارد در مسجد امام صادق اعلام شد.

این بار تازه ترین تصمیم انصار حزب الله برای امر به معروف و نهی از منکر در جلسه ای توجیهی برای داوطلبان تازه وارد در مسجد امام صادق اعلام شد.

به گزارش خبرنگار روزنامه شرق چاپ تهران نزدیک به ۳۰نفر خانم‌ در این جلسه شرکت کرده بودند و میانگین سنی حاضران کمتر از ۳۰سال تخمین زده می شد.

محتشم، رییس تشکل «انصار حزب‌الله» در سخنانی کوتاه خطاب به حاضران گفت: «ما سه برنامه داریم که در سه بخش انجام خواهد شد.»

وی بخش اول را متوجه مسئولان دانست و گفت: «بخش اول آن شامل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مسئولان می‌شود که گروهی معین به سراغ مسئولان مربوطه می‌روند و آنچه که بر گردن مسئولان است را به آنها امر می‌کنند و چنانچه کج‌روی کنند، نهی موکد می‌کنند که نباید اینگونه باشد چرا که شما کارگزار حکومت اسلامی هستید.»

محتشم اعلام کرد بخش دوم با هماهنگی ماموران انتظامی می شود، «بخش دوم شامل اماکن است که هماهنگی‌های لازم آن انجام شده و قرار است با همکاری و هماهنگی با ماموران انتظامی صورت گیرد که آنها نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند. بحث آموزش در یک‌روز است که سه‌تا دوساعت برگزار خواهد شد و استادان آن مشخص و برنامه‌های آموزشی آن نیز مدون شده است.»

رییس تشکل «انصار حزب‌الله» سومین بخش فعالیت این تشکل را حوزه میدانی عنوان کرد و گفت: «باید سعی کنیم هرچه‌بیشتر در این عرصه حضور داشته باشیم و قبل از آن کلاس‌های آموزشی و سازماندهی لازم انجام شده باشد. البته خواهران در حال حاضر مشغول هستند و انجام وظیفه می‌کنند و انشاءالله ما هم بتوانیم با توان بیشتری کار را به پیش بریم.»

محتشم با تاکید بر اینکه انصار حزب الله «تنها به تذکر زبانی اکتفا» نمی‌کند، گفت: «کارهای دیگری هم اگر لازم باشد برای مهار این قضیه انجام می‌دهیم تا تغییر روشی صورت گیرد.»

محتشم همچنین با بیان اینکه«ما اولین گروه یا آخرین گروه نیستیم که داریم این کار را می‌کنیم و قبل از ما دیگران تحت نام‌های مختلف این کار را کرده‌اند»، گفت: «تمایز این‌بار با بارز‌های قبل این است که این‌بار بتوانیم همزمان که دوستان کار تذکر را انجام می‌دهند عده‌ای دیگر کار ستادی انجام دهند و نتیجه کار را جمع‌بندی کنیم تا بتوانیم به آنهایی که باید حالی کنیم، حالی بکنیم که بابا جمع کن این بساط‌ رو!»

وی تاکید کرد: «ما که در مقابل نص و دستور قرآن نمی‌توانیم اجتهاد شخصی کنیم. باید با معلول برخورد کرد برخورد همگانی.» این در حالی است که حجت‌الاسلام طائب، رییس قرارگاه عمار روز سه‌شنبه اقدام عملی انصار بدون مجوز را حرام دانسته بود. وزارت کشور نیز با هرگونه اقدام بدون مجوز مخالفت کرده بود.

روز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه ، جمعی از کسانی که خود را اعضای انصار حزب الله می خواندند و به گفته خود نمایندگی ۲۰ گروه میدانی امر به معروف و نهی از منکر سازمان یافته را بر عهده داشتند با حضور در منزل «پدر شهید علی خلیلی»، جوان بسیجی ایرانی که چندی پیش در درگیری به خاطر نهی از منکر، زخمی شد و سپس جان خود را از دست داد، اعلام کرده بودند که تیم های سیار انصار حزب الله در عرصه های مختلف وارد میدان عملیاتی می شوند.

به نوشته نشریه یالثارات، محتشم،که عنوان مدیر مسئولی این هفته نامه را هم به عهده دارد، در این جلسه گفت که گستره عملیات انصار وسیع و به صورت کشوری خواهد بود. همچنین وبسایت رسمی «انصار حزب‌الله» نوشته است که فعالیت این گروه‌های ۱۰ نفره بی‌آنکه رسانه‌ای شده باشد٬ آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس خبرها و گزارش های مختلف، گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله از اول تیر ماه در پارک‌ها، مراکز خرید و معابر شهر تهران و برخی شهر‌های ایران آغاز شده است.

از سوی دیگر اقدامات فعالان این گروه ها که البته تنها بخشی از آن گشت های موتوری است و از سوی گروه موسوم به «انصار حزب الله سازماندهی و حمایت می شود»، پیش از آنکه با ویژگی مذهبی و در جهت «امر به معروف و نهی از منکر» شناخته شود، جنبه سیاسی پیدا کرده است چرا که وزارت کشور ایران رسما درباره فعالیت خارج از چارچوب قانونی آنها هشدار داده و اعلام کرده اند که چنین فعالیت‌هایی نیز به مجوز وزارت کشور دارد.

«روح الله جمعه ای» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور مردادماه امسال در واکنش به این موضوع گفت که تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است.

این مقام وزارت کشور ایران گفت که دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود و ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.

در عین حال اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران در واکنشی محتاطانه ظاهرا ترجیح داد که در این زمینه اظهار بی اطلاعی کند، واکنشی که خود از قدرت و نفوذ انصار حزب الله حکایت دارد.