احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل - عکس از وبسایت سازمان ملل

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل – عکس از وبسایت سازمان ملل

همزمان با روز خبرنگار در ایران، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، در بیانیه ‌ای با حضور پنج کارشناس حقوق بشر این سازمان، در مورد بازداشت روزنامه ‌نگاران و احکام صادر شده علیه آنها انتقاد کرده است.

در این بیانیه که دیروز ۱۷ مردادماه منتشر شده آمده است : “محاکمه افراد به خاطر بیان عقایدشان، کاملا غیر قابل قبول است”.

روز ۱۷ مرداد در ایران به عنوان روز خبرنگار نامیده می شود.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن غیر قابل قبول دانستن رفتار ایران، اعلام کرده اند که در دو ماه و نیم گذشته دست‌ کم ۳۶ نفر از روزنامه ‌نگاران، کاربران و فعالان اینترنتی، فیلم‌ ساز و نویسنده، به دلیل ابراز عقیده شان بازداشت، احضار یا محکوم شده‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود می گویند که روزنامه‌ نگاران از حق آزادی بیان خود استفاده می‌ کنند و باید به جای دستگیری و محکومیت مورد حمایت قرار گیرند.

احمد شهید از سال ۲۰۱۱، توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد. او بارها از ایران درخواست کرده تا به این کشور سفر کند و از وضعیت حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان گزارش تهیه کند. اما تا کنون ایران نه تنها گزارشهای احمد شهید را غیر قابل قبول و سیاسی دانسته بلکه اجازه سفر وی به ایران را نداده است.

همچنین در بخشی دیگر از بیانیه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، از محکومیت‌های سنگین صادر شده علیه روزنامه نگاران انتقاد شده و آمده است: “صدور محکومیت‌های سنگین بعد از برگزاری دادگاه‌های غیرمنصفانه، و فاقد رویه قانونی، به اتهاماتی که نمی تواند حکم اعدام یا حبس سنگین دربرداشته باشد، نقض شدید قوانین بین المللی حقوق بشر است و باید لغو شود.”

در تازه ترین مخالفتهای ایران به گزارشهای احمد شهید، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، گزارش‌ های احمد شهید را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را مصداق «پرونده‌سازی» خوانده است.

آقای لاریجانی در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفته بود:”احمد شهید مرتب می گوید چرا من را به ایران راه نمی دهید… آمدنش به ایران برای بررسی نیست، برای تبلیغات است. وی چگونه می خواهد ۳ هزار اتهام را طی ۳ روز بررسی کند”.

به گفته آقای لاریجانی، “احمد شهید اگر جایی ادعایی را مطرح کرد باید منبع آن را اعلام کند تا مورد راست آزمایی قرار گیرد. اینکه فردی در جایی ادعایی را مطرح کند و برای آن سند و منبعی نداشته باشد قابل استناد نیست”.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران انتخاب احمد شهید را سیاسی دانسته و اعلام کرده است که ایران احمد شهید را به رسمیت نمی شناسد. اما احمد شهید پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری گفته بود به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران خوشبین شده است.

شهید تا به حال دو نامه خطاب به حسن روحانی برای سفر به ایران نوشته اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده است.
احمد شهید تبعیض جنسیتی، نقض مستمر حقوق مدنی مردم ایران و محدود بودن آزادی مذهبی را «مشخصه وضعیت حقوق بشر» در ایران توصیف می‌کند.