انتقاد مسکو از «فریبکاری عامدانه و تهمت زنی» در ماجرای خاشقجی

مسکو: رائد جبر
مسکو دیروز همه را به کاستن از«آتش‌بازی سیاسی»درماجرای کشته شدن روزنامه‌نگار جمال خاشقجی دعوت کرد و از آنچه «حجم سنگین تهمت‌ها و اطلاعات غلط و فریب آگاهانه» خواند، انتقاد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ماریا زاخاروا اعتقاد دارد که« تلاش‌ها برای بهره‌برداری سیاسی و حجم سنگین اطلاعات غیرقابل اثباتی که در این ماجرا به بیرون درز می‌کند دست کمی از درد کشتن روزنامه‌نگار ندارد».
زاخاروا دیروز نظرش را در باره اخباری که رسانه‌های بسیاری منتشرکرده بودند بیان کرد که درآنها گفته شده بود، مسکو اطلاعاتی درباره این ماجرا به ترکیه داده است. او با رد این اطلاعات گفت« آنچه در این ماجرا شاهد آن هستیم، نشان می‌دهد با فریب و تهمت، بزرگ‌نمایی بسیار سنگینی دراین ماجرا شد».
این دیپلمات روس تأکید که کشورش« از همان روز اول اعلام کرد که لازم است یک گام برداشته شود و آن حمایت از تحقیقات کامل و سالم است».
او افزود« بزرگنمایی این درد با این حجم از فریب‌های سیاسی و تهمت زنی که امروزه شاهد آنیم بسیار ترسناک است». وی ادامه داد«آنچه اکنون اتفاق می‌افتد، به جای فرصت دادن به تکمیل تحقیقات کامل و به‌جا، حمله‌ای سنگین است درباره ابهامات این ماجراست که دست‌کمی از خود مصیبت ندارد».
زاخاروا تلاش برخی اطراف در «آتش بازی سیاسی» و راه انداختن«درزدادن خبرهای نامطمئن» درابهامات کشته شدن خبرنگار سعودی علیرغم کمبود اطلاعات رسمی در باره این حادثه را محکوم کرد.
کرملین پیش از این از همه خواست «دنبال اطلاعات غیردقیق نروند» و به پایبندی به استفاده از «منابع رسمی که روند تحقیقات را به شکلی سالم و شفاف منتشرمی‌کنند» دعوت کرد.
سخنگوی کرملین دمیتری بسکوف اعلام کرد مسکو به اطلاعاتی که مملکت سعودی ارائه کرده اطمینان دارد و به خبرنگاران گفت« هیچ دلیلی برای خدشه وارد کردن به درستی اطلاعاتی که مقامات سعودی درباره حادثه ارائه کرده‌اند وجود ندارد».
از طرفی دیگر دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری این کشور از خادم الحرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد امیر محمد بن سلمان دعوت کرد از قزاقستان دیدار کنند. دفتر رئیس جمهوری دربیانیه‌خود افزود، نظربایف دعوت را به وزیر کشور سعودی امیرعبدالعزیز بن سعود بن نایف که هماکنون در قزاقستان به سرمی‌برد، رساند. این بیانیه می‌افزاید« مملکت عربی سعودی به عنوان شریک مهم و مورد اطمینان در جهان اسلام به حساب می‌آید و ما برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دوکشور تلاش می‌کنیم».

الشرق الاوسط:
Related Post