سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، ۲۳ آوریل، ضمن صدور بیانیه ای از انتخاب ایران برای عضویت در کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل شدیدا انتقاد کرد و این امر را «نتیجه‌ای نگران‌کننده» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتقاد شدید از عضویت ایران در این کمیته، در بیانیه ای اعلام کرد: «نامزدی بلامنازع ایران، کشوری که مقاماتش مدام مدافعان حقوق بشر را بازداشت و شکنجه می‌کنند و مورد خشونت قرار می گیرد، نتیجه بسیار نگران‌کننده انتخاب امروز است.»

انتقاد پاور به انتخاب ایران در کمیته سازمان های غیردولتی سازمان ملل تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که رییس جمهور آمریکا قانون منع صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نامزد ایران برای سفارت در سازمان ملل در نیویورک، را امضا کرد.

دکتر علی خرم، نماینده سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، در این باره به شرق پارسی گفت: «این بیانیه نشان دهنده موضع دولت آمریکا و وزارت خارجه این کشور است. اما ارائه این بیانیه نشان دهنده این است که در کنار دیگر موضوعاتی که ایران و آمریکا باب مذاکره را باز کرده اند در این مورد هنوز صحبتی نشده و آمریکائیها عصبانیتی از خود بروز می دهند که ادله ای برای آن ارائه نشده است. تا کنون میان ایران و آمریکا هیچ بحث حقوق بشری صورت نگرفته است. ما در بحث هسته ای دیدیم که موضع بغرنج هسته ای چگونه با گفت و گو مسیر مثبتی را طی کرد اما در بحث حقوق بشر هنوز صحبتی صورت نگرفته که طرفین نظرات خود را در این باب طرح کنند.»

وی افزود: «این موضع آمریکا همان موضع کلیشه ای است که سالها قبل هم طرح می شده است و ایران اگر عضو هر NGO می شد آمریکا با آن مخالفت می کرد. به نظر می رسد که طرفین باید باب گفت و گویی را در این زمینه باز کنند که ایران انتظارات خود را درمورد حقوق بشر از آمریکا بخواهد و آمریکا هم در مورد ایران نظراتش را بگوید و در جایی به تبادل نظر برسند. بحث هسته ای نشان داد که امکان تبادل نظر وجود دارد.»

به گفته خرم «هنوز روابط ایران و آمریکا جدی نشده که چنین بیانیه ای و انتظاراتی را آمریکا طرح می کند.”

در پی معرفی ابوطالبی توسط ایران، ابتدا سنای آمریکا در ۷ آوریل (برابر با ۱۸ فروردین ماه) و سپس مجلس نمایندگان این کشور در ۱۰ آوریل (برابر با ۲۱ فروردین) با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

این قانون روز جمعه ۱۸ آوریل (برابر با ۲۹ فروردین) به امضای باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در آمد و در نتیجه آن، این قانون اجرایی شد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه ایران صادر نکردن روادید برای سفیر مورد نظر ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک را نقض مقررات بین‌المللی دانست و اعلام کرد ایران در این زمینه از آمریکا به سازمان ملل شکایت می کند. وی تاکید کرد: «ساز و کارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.»

کمیته مذکور که ایران به عضویت در آن انتخاب شده و آمریکا نیز بار دیگر عضویت آن را گرفته است مسئولیت تایید اعتبارنامه سازمان‌های غیردولتی در سازمان ملل را بر عهده دارد.

این کمیته نوزده عضو دارد. طبق منشور این کمیته ۵ کشور آفریقایی، ۴ کشور آسیایی، ۲ کشور اروپای شرقی، ۴ کشور آمریکای لاتین و ۴ کشور اروپای غربی و دیگر کشورهای دیگر برای چهار سال به عضویت این کمیته در خواهند آمد.

هیلل نوئر رییس گروه ناظرسازمان ملل مستقر در ژنو این روز را «روز سیاه حقوق بشر» نامید. وی گفت: «امروز روز سیاه حقوق بشر است. با قدرت دادن به عاملان در برابر قربانیان، سازمان ملل به آرمان های حقوق بشری آسیب زده، به اصول بنیادین آن خیانت کرده و اعتبار خود را نیز پایین آورده است.