صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران - عکس از خبرگزاری مهر

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران – عکس از خبرگزاری مهر

رییس قوه قضائیه ایران با انتقاد تلویحی از سخنان اخیر روحانی درباره اینترنت گفته است که در مواجهه با امور ارتباطاتی و سایبری باید از حرف های موردی و احساسی پرهیز شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روز پنج شنبه مسئولان عالی قضایی ایران درباره تهدیدهای مربوط به فضای سایبری به معنی بی‌اعتمادی به مردم و به ویژه جوانان نیست، اما «اعتماد به جوانان با بستن راه‌های خطر و نفوذ دشمن به فضاهای امن خانه‌ها منافاتی ندارد و کسانی که مسموم بودن فضاهای مجازی را قبول ندارند، معلوم است این فضا را نمی‌شناسند.»

اگر چه رییس قوه قضائیه ایران از شخصی نام نبرده است اما به نظر می رسد منظور وی اظهارات اخیر حسن روحانی رییس جمهور ایران است.

آقای روحانی روز شنبه گذشته از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرد و از وزارت ارتباطات خواست پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.

حسن روحانی که در جشنواره‌ای با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی می‌کرد همچنین گفت که دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون‌های یک‌طرفه و سنتی به سر آمده است.

او ، خطاب به کسانی که از حضور جوانان در فضای سایبر نگران هستند، گفت باید دنیای اینترنت را به عنوان یک فرصت برای معرفی “هویت اسلامی و ایرانی” دید.

صادق لاریجانی در سخنانی که واکنش به اظهارات حسن روحانی در این زمنیه تلقی می‌شود، گفته که «اینترنت هم فرصت است و هم تهدید.»

او گفته است: «با چنین استدلالی باید پخش و استفاده از مواد مخدر هم آزاد شود.»

آقای لاریجانی اینترنت را با “باتلاق” مقایسه کرده و گفته اگر می‌گوییم که جوانان ما مورد اعتمادند و خودشان به خوبی همه چیز را می‌فهمند پس با این استدلال چرا با مواد مخدر مقابله می‌کنیم؟ با چنین استدلالی باید پخش و استفاده از مواد مخدر را نیز آزاد بگذاریم.

رئیس قوه قضاییه ایران به “مسئولان” در ایران توصیه کرده که «در مواجهه با فضای سایبر و امورفرهنگی سخنانی موجه و منطقی بر زبان بیاورند و از حرف‌های هیجانی، موردی و احساسی بپرهیزند تا راه برای تدوین راهکارهای مناسب هموار‌تر شود.»

شهرام شریف روزنامه نگار و کارشناس امور آنلاین در گفتگویی با شرق پارسی در این زمینه گفت که تاکید زیاد مقامات دولت ایران بر رفع فیلترینگ موجب هیچ گشایشی در این زمینه نخواهد شد.

وی گفت: «علت این است که چنین کاری صرفا حساسیت و واکنش جناح های محافظه کار مخالف رفع فیلترینگ مانند آقای آملی لاریجانی را بر می انگیزد.»

وی افزود: «به نظر من آنچه ایران هم اکنون از آن رنج می برد، مشکل فیلترینگ نیست بلکه مشکل، توسعه اینترنت است و در این راستا اولویت دولت باید گسترش زیر ساخت های اینترنتی باشد تا بدین ترتیب زمینه دسترسی همگان به اینترنت با کیفیت فراهم شود.

اظهارات حسن روحانی رییس جمهور ایران و واکنش به آن در حالی صورت می گیرد که اینترنت در ایران به شدت زیر کنترل حکومت قرار دارد. بخشی از این کنترل، فیلترینگ سایت‌های اینترنتی است وبخشی دیگر از محدودیت‌ها از طریق کنترل سرعت انیترنت اعمال می‌شود.
دولت ایران با هدف کنترل بیشتر اینترنت از سال‌ها پیش بر روی طرح “اینترنت ملی” یا “اینترانت” کار می‌کند. از این طرح به عنوان “اینترنت پاک” نیز یاد می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ایران پارسال از بررسی طرحی خبر داد که براساس آن کاربران قبل از ورود به اینترنت احراز هویت می‌شوند. هدف از این کار، اجرای سطوح متفاوت فیلترینگ برای گروه‌های مختلف کاربران اینترنتی در ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، تیرماه گذشته هدف از طرح احراز هویت کاربران ایرانی اینترنت را “امکان تفکیک فیلترینگ برای گروه‌های مختلف مردم” عنوان کرد.

گروهی از وبلاگ‌نویسان، کنشگران آنلاین و کاربران ایرانی اینترنت سال گذشته در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، از او خواسته بودند که بهبود مدیریت اینترنت درایران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

در این نامه آمده بود: «وضعیت اینترنت در ایران به هیچ وجه مناسب نیست. اینترنت در ایران کند است و نظام فیلترینگ افراد را از دسترسی به اطلاعات منع می‌کند. فعالیت اقتصادی مبتنی بر اینترنت در ایران بسیار پرخطر است.»