عکس از خبرگزاری مهر

عکس از خبرگزاری مهر

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در جریان سفر به مناطق عملیاتی جنگ ایران و عراق در استان خوزستان در جنوب این کشور به انتقاد از کسانی پرداخت که در صدد تخطئه “جانفشانی‌های دفاع مقدس” و “مسیر امام” هستند.

به گزارش خبرگزاری ها، آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه گفت: «بدخواهان ملت ایران و همچنین برخی، بدنبال آن هستند که فداکاریهای دوران دفاع مقدس و شخصیتهای نقش آفرین آن از یاد بروند و بر همین اساس تلاش دارند جانفشانی های دفاع مقدس و جهت گیری و مسیری را که امام بزرگوار، آن حکیم و بنده بصیر الهی معین کرده بود، تخطئه کنند.»

وی در سخنان خود به طور مشخص به هیچ مقام یا شخصیتی اشاره نکرده است؛ در همین حال بعضی وبسایت ها با گمانه زنی در این زمینه نوشته اند که منظور وی می تواند کسانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی باشد که پس از روی کار آمدن حسن روحانی با آزادی بیشتری به اظهارنظر درباره مسائل سیاسی می پردازند. اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره بعضی مواضع امام خمینی و به ویژه سخنان وی درباره نظر رهبر سابق ایران درباره شعار مرگ بر آمریکا که به تازگی دوباره منتشر شده بود، در چند ماه اخیر جنجال آفرین شده است.

هاشمی رفسنجانی در گفتگویی با فصلنامه مطالعات بین المللی که در بهار سال ۹۱ منتشر شد، گفته بود: «آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟»

سخنرانی آیت الله خامنه ای در میان زائران “کاروانهای راهیان نور” در منطقه عمومی عملیات شکست حصر آبادان در شرق کارون صورت گرفت.

این کاروان‌ها، تورهای گردشگری ویژه‌ای هستند که با همکاری بسیج و سپاه پاسداران برای سفر به مناطق جنگی ایران و عراق تدارک دیده می شوند و برگزاری مراسم مذهبی ویژه را در بر می‌گیرند.

رهبر جمهوری اسلامی، در آخرین روزهای سال ۱۳۹۲ نیز با سخنرانی در جمع دست اندرکاران کاروان های راهیان نور، تاثیر این کاروان ها بر “نسل جوان” را با اهمیت دانسته بود.

آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه همچنین با مغتنم شمردن کاروانهای راهیان نور و تاکید مجدد بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطرات، مجاهدتها و جانفشانی های مناطق مختلف عملیاتی دوران دفاع مقدس و رزمندگان و شخصیتهای نقش آفرین آن گفت: «جبهه دشمنان نظام اسلامی یعنی همین دولتهای اروپایی و دولت آمریکا با دادن امکانات و تجهیزات جدید و پیشرفته به رژیم بعثی صدام، او را به ادامه جنگ تشویق می کردند و همین مسئله باعث شد، جنگ تحمیلی، ۸ سال بطول انجامد.»

رهبر ایران در سخنرانی خود گفت جنگ ایران و عراق نشان داد که جمهوری اسلامی می تواند در مقابل “همه قدرت‌های مادی جهان ازخود دفاع کند” و “طرف مقابل را وادار به اظهار عجز کند”.

آیت الله خامنه ای در سال های اخیر اغلب نوروز را در مشهد سپری کرده است. وی در طول دوران رهبری خود، برخی اوقات در اوایل فروردین پس از سفر به مشهد به مناطق عملیاتی جنگ ایران و عراق نیز رفته است.

نخستین سفر رهبر جمهوری اسلامی به مناطق جنگی در زمان محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران آغاز شد اما در دوران محمود احمدی‌نژاد این سفر‌ها تا حدودی کاسته شد.

آیت الله خامنه ای در حالی به مناطق جنگی رفته است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سفری غیررسمی به استان مازندران در شمال ایران رفته است و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هم در جزیره توریستی کیش به سر می برد.