انتقاد ایرانیان از آقازاده‌ها در فضای مجازی

افزایش خشم مردم همزمان با اعمال تحریم های آمریکا و رشد گرانی و بی ارزش شدن پول ملی

بیشتر ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند تا خشم خود را به آنچه که آنها فساد و بی عدالتی الیگارشی را که بی مهابا ولخرجی می کنند، ابراز کنند. در حالی که اکثریت از مشکلات اقتصادی در سایه تحریم‌های سخت آمریکا، رنج می‌برند.

کشور در طی سال گذشته شاهد موج اعتراضاتی که بعضی از آنها خشونت‌آمیز بوده است، اما با افزایش فشار اقتصادی، مردم به طور فزاینده‌ای افراد پول‌دار و با نفوذ، از جمله روحانیون، دیپلمات ها، مسئولان دولتی و خانواده‌هایشان را مسئول این وضعیت می‌دانند.

سید مهدی صدر السادتی، روحانی نسبتا ناشناخته که بیش از ۲۵۶ هزار فالور در صفحه اینستاگرام خود دارد، یکی از این منتقدان است که همیشه این قشر را با پست‌های خود مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد.

سید مهدی در یکی از آخرین پست‌هایش، “زندگی مرفه” فرمانده سپاه پاسداران و فرزندش را نقد کرد، این فرزند اخیرا عکسی شخصی از خود در فضای مجازی منتشر کرده است که در کنار ببر خواب در بالکن کاخ خود ایستاده است.

انتقاد علنی آن هم از فرمانده معروف سپاه، سازمانی که مستقیما به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران گزارش می‌دهد، به خودی خود یک اقدام چالشی و غیرمنتظره‌ای است.

صدرالسادات نوشت: «ببر در خانه؟ چه اتفاقی می افتد؟» وی افزود: « این همه ثروت برای جوان ۲۵ ساله غیر منطقی است، آن هم در حالی که مردم برای تهیه پوشک فرزندان خود با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند».

از سویی دیگر، ارزش پول ملی ایران پس از اعلام تحریم‌ها توسط رییس جمهور آمریکا به شدت کاهش یافت به طوریکه ارز دلار در ایران به ۱۴۹ هزار ریال در بازار سیاه رسید. این تحریم‌ها به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای آن است. این وضعیت اقتصادی باعث افزایش شدید هزینه زندگی شد و واردات را کاهش داد؛ زیرا تحریم‌های مالی آمریکا، باعث خروج بسیاری از شرکت های خارجی از ایران شد وشرایط اقتصادی بدتری نیز در راه است.

«سلطان سکه»

رهبر ایران به منظور جلوگیری از گستردگی موج نارضایتی‌ها از رشد میزان ثروت نسبی در بین برخی از قشر مرفه جامعه، دستور تاسیس دادگاه ویژه جرایم مالی را داد.

دادگاه از زمان تشکیل آن در ماه آگوست گذشته حداقل هفت حکم اعدام صادر کرده است که برخی از آنها به صورت زنده در تلویزیون ملی پخش شد.

از جمله افرادی که به اعدام محکوم شده اند، وحید مظلومین بود، که رسانه محلی به عنوان «سلطان سکه» از وی نام برده است، وی با دو تُن سکه طلا دستگیر شده است و متهم به دستکاری در بازار ارز شده است.
اما تشدید مجازات‌ برای جلوگیری از نارضایتی در بین مردم ناکافی بود و مقامات ارشد و روحانیون را نیز مورد توجه موج این انتقادات قرار داده است.

روحانیون

صدرالساداتی علاوه بر انتشار پست‌ها، فیلم‌هایی از گفتگوهای خود با برخی از منتقدانش را منتشر کرد.

در یکی از این مباحث، صدرالساداتی از مهدی مظاهری، پسر رییس بانک مرکزی سابق به خاطر انتشار عکس شخصی که در آن یک ساعت مچی طلا به دست کرده بود، به شدت انتقاد کرد.

صدرالسادات خطاب به آن فریاد زد: «چگونه ثروتمند شدی؟ زندگی خود را با چقدر پول آغاز کرده‌ای و چقدر در حال حاضر داری؟ چقدر وام گرفتی؟». مظاهری که ظاهرا قادر به پاسخگویی نبود، گفت که آماده است تا اسناد را در امور مالی خود منتشر کند.
*رویترز

الشرق الاوسط:
Related Post