عکس از رویترز

عکس از رویترز

پس از انتشار اسناد تقلب مقام کمیسیون انتخابات توسط تیم عبدالله، یکی از خبرگزاری‌های محلی افغانستان بخش‌هایی از مکالمات تلفنی امرخیل در حمایت از یک کاندیدای خاص را منتشر کرد.

پس از انتشار اسناد تقلب یک مقام کمیسیون انتخابات توسط تیم عبدالله خبرگزاری‌ «آواپرس» افغانستان شب گذشته بخش‌هایی از مکالمات تلفنی امرخیل در حمایت از یک کاندیدای خاص را منتشر کرد.

تیم اصلاحات و همگرایی در تازه‌ترین اقدام خود مدارک تقلب سازمان ‌یافته رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

«بریالی ارسلانی» یکی از اعضای ستاد تیم اصلاحات و همگرایی روز گذشته در یک نشست خبری در حضور رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی و بین‌المللی فایل‌های صوتی امرخیل را پخش کرد.

ارسلانی افزود: مدارک زیادی از تقلب سازمان یافته امرخیل و مقامات دولتی در اختیار دارند که به نفع اشرف‌غنی کار کرده‌اند.

در فایل صوتی پخش ‌شده شنیده می‌شود که امرخیل؛ رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در تماس با برخی مسئولان ولایتی کمیسیون و اعضای تیم اشرف‌غنی آنان را به تقلب به نفع اشرف غنی احمدزی تشویق می‌کند.

امرخیل در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از اعضای ستاد تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی چنین می‌گوید:

– امرخیل: «کارهایتان» در غزنی چه طور است؟

– عضو تیم اشرف غنی: کارهای ما خوب به پیش می‌رود اما فرماندهان امنیتی کمی مشکل ایجاد می‌کنند.

– امرخیل: روی فرماندهان امنیتی کار کنید تا کارها به خوبی به پیش برود. شماره فرماندهان را بفرست که من با آنان صحبت کنم. کجا هستی؟

– عضو تیم اشرف غنی: فعلا در کابل هستم.

– امرخیل با عصبانیت: در کابل چی(چه) می‌کنید هر روز زیر کله اشرف غنی می‌نشینید. بروید به ولایت‌ها و کارهایتان را به پیش ببرید.

امرخیل در بخش دیگری از این فایل صوتی به رئیس ستاد انتخاباتی اشرف غنی در غزنی می‌گوید که افراد خوب و کاری را معرفی کند تا در جاهای مهم مقرر شوند.

امرخیل همچنین در این مکالمه افزوده است: چند نفر در بدخشان نیز به نفع اشرف‌غنی معرفی کرده که کارها را خوب انجام داده‌اند اما نیاز به افراد دیگری است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در یک تماس تلفنی دیگری که با رئیس کمیسیون انتخابات ولایت «لغمان» دارد، می‌گوید: کار در ولایت لغمان ضعیف است و باید شدت بگیرد.

وی خطاب به رئیس کمیسیون انتخابات ولایت لغمان می‌گوید: با افرادی که وی معرفی کرده دیدار کند و یک برنامه منظم بسازد.

امرخیل به رئیس کمیسیون انتخابات لغمان می گوید که با جرئت کار کند اما رئیس کمیسیون انتخابات لغمان به وی می گوید که با فرماندهان امنیتی ولایت لغمان (ژنرال داوود امین) صحبت کند تا برایش مشکل ایجاد نکنند.

امرخیل از وی تقاضای شماره تلفن فرماندهان امنیتی ولایت لغمان را کرده و به وی اطمینان می‌دهد که مشکلش را حل می‌کند.

وی در یک مکالمه تلفنی دیگر در «فاریاب» به مسئول ولایتی خود دستور می‌دهد که پشتون‌ها و ازبک‌ها را به عنوان مدیران خود به کار گیرد.

در قسمت دیگری از این فایل صوتی، به یکی از کارمندان ارشد محلی کمیسیون انتخابات دستور داده می‌شود که «گوسفندها» را به «کوه‌ها» ببرد و «چاق» برگرداند.

ستاد عبدالله ادعا دارد: منظور وی از گوسفندان، صندوق‌های خالی و پر کردن آن به نفع احمدزی است.

ارسلانی ادعا کرد در روزهای آینده مدارک دیگری در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد و بخش‌های دیگری از تقلب سازمان یافته دولت و کمیسیون انتخابات به نفع اشرف‌غنی احمدزی را افشا خواهد کرد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون در مورد این فایل صوتی اظهار نظری نکرده اما پیش از این هر گونه اتهام علیه خود را رد کرده بود.