رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان احمد یوسف نورستانی در کنفرانسی خبری نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد - عکس از آژانس خبری فرانسه

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان احمد یوسف نورستانی در کنفرانسی خبری نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد – عکس از آژانس خبری فرانسه

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز پنجشنبه اعلام کرد که هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن کشور موفق نشدند اکثریت آرا را از آن خود کنند و رییس جمهور جدید افغانستان در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

عبدالله عبدالله، وزیر خارجه پیشین افغانستان با کسب قریب به ۴۵ درصد آرا و اشرف غنی، وزیر سابق دارایی، با بیش از ۳۱ درصد آرا رقبای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.

دور بعدی انتخابات روز ۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد برگزار می شود و نتایج روز ۲۲ ژوییه برابر با ۳۱ تیر ماه اعلام می شود. برنده انتخابات که رییس جمهور افغانستان خواهد شد و ماموریت خود را زمانی آغاز خواهد کرد که اکثر سربازان خارجی این کشور را ترک می کنند. منازعات و حمله های طالبان هم از چالش های عمده رییس جمهور آینده افغانستان خواهد بود.

عبدالله عبدالله رهبر پیشین ائتلاف شمال، یک ائتلاف نظامی علیه طالبان، بود. زلمای رسول، وزیر خارجه سابق افغانستان که حدود ۱۱ درصد آرا را در دور اول انتخابات کسب کرد، حمایت خود را از عبدالله اعلام کرده است. دور دوم انتخابات در اواسط خرداد برگزار خواهد شد.

احمد یوسف نورستانی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد: «از آن جایی که هیچ کدام از نامزدهای انتخابات بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکردند، انتخابات به دور دوم کشیده شد. دور دوم انتخابات با شرکت دو نامزدی بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، برگزار خواهد شد.»

شش نامزد دیگر با فاصله زیاد در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند: زلمی رسول (۱۱.۵) درصد، عبدرب‌الرسول سیاف (۷.۱) درصد، قطب‌الدین هلال (۲.۷) درصد، محمدشفیق گل آقا شیرزی (۱.۶) درصد، داوود سلطانزوی (۰.۵) درصد و هدایت امین ارسلا (۰.۲) درصد.

هر دو نامزد دور دوم، عبدالله و غنی، امضای توافق نامه با واشنگتن برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور فراتر از پایان سال ۲۰۱۴ را در دستور کار خود قرار داده اند. آموزش و تمرین نیروهای امنیتی افغان از جمله اهداف این توافق نامه اعلام شده است. حامد کرزی تا کنون از امضای این توافق نامه سر باز زده است.

هر دو نامزد این دور انتخابات برای امضای قرارداد صلح با طالبان اعلام آمادگی کردند.

این دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود. در انتخابات سال ۱۳۸۹ نیز انتخابات میان حامد کرزی و عبدالله عبدالله به دور دوم کشیده شد اما عبدالله به دلیل پذیرفته نشدن شرایطش، از شرکت در دور دوم انتخابات انصراف داد.

عبدالله می‌گفت که مدیران ارشد کمیسیون انتخابات را به تقلب محکوم کرده بود.