نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه ۱۲ اسفند در حالی برگزاری شد که رسانه‌های موافق و مخالف حکومت گزارش‌های متضادی از ابعاد شرکت ایرانیان در این انتخابات می‌دهند.

انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی از آن جهت بااهمیت شمرده می‌شود که نخستین انتخابات سراسری پس از انتخابات پرسروصدای ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است. با گذشت نزدیک به سه سال از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات، معترضان همچنان بر مخدوش بودن نتایج پافشاری می‌کنند و در آخرین اقدام از این سلسله اعتراضات، نهمین انتخابات مجلس را تحریم کرده‌اند.

نزدیک به ۴۷ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور برای اخذ رأی از ۴۸ میلیون ایرانی واجد شرایط در این انتخابات دایر شده است. در حالی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دیگر رسانه‌های حکومتی گزارش‌هایی را مبنی بر حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر کرده‌اند، رسانه‌های وابسته به اپوزیسیون داخلی خبر از تحریم گسترده مردم این انتخابات می‌دهند.

از ساعات اولیه امروز حوزه‌های رای در سراسر ایران آماده پذیرش آرای مردم برای انتخاب نمایندگان مجلس بودند. رهبر جمهوری اسلامی ایران، در برابر لنز دوربین‌های خبرگزاری‌های دولتی و خارجی، رای خود را به صندوق انداخت تا تیتر یک خبر تلویزیون و وبسایت‌های خبری شود. شخصیت‌های شناخته شده دولتی نظیر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران، و علی لاریجانی رییس فعلی مجلس شورای اسلامی به پای صندوق‌های رای رفتند.

در میان چهره‌های خبرساز، محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، شخصیتی بود که بیشتر از بقیه در تیتر اخبار ظاهر شد. رای دادن مردی از جبهه اصلاحات، که موضع تحریم را اتخاذ کرده، موجب خشنودی جبهه محافظه‌کار شد و ناامیدی اصلاح‌طلبان را به دنبال داشت. خاتمی صندوق رای مستقر در حسینیه پنج تن منطقه آبسرد گیلاوند واقع در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه را انتخاب کرد و احتمالا دلیل این انتخاب گریز از خبرساز شدن رای وی بوده است.

هر چند سایت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان در ابتدا تلاش کردند این خبر را تکذیب کنند، اما بی‌بی‌سی فارسی گزارش داد که در تماسی تلفنی با یکی از نزدیکان خاتمی، خبر رأی دادن وی تأیید شده است.

افزون بر این، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که هشت تن از مراجع تقلید ایران، آیات عظام حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، شیخ یوسف صانعی، سید محمد صادق روحانی، سید صادق شیرازی، سید علی محمد دستغیب شیرازی و شیخ اسدالله بیات زنجانی، در این انتخابات شرکت نکرده‌اند. این موضوع نشانگر بروز اختلاف شدیدتر در سران دینی است؛ به ویژه هنگامی که آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید مشهور شیعه و از نزدیکان به حکومت، شرکت در انتخابات را «واجب شرعی» دانسته بود.

نبرد اصلی انتخابات امسال، همچون سال‌های گذشته، بین اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران است؛ با این تفاوت که، امسال درصد مشارکت مردم نشانگر پیروزی یا شکست طرفین خواهد بود. اصلاح‌طلبان، که اکنون در برابر حکومت مواضع تندتری نسبت به گذشته اتخاذ کرده‌اند، با شرکت نکردن در انتخابات، قصد به رخ کشیدن قدرت و بنیه اجتماعی خود را دارند؛ گرچه از قوت دیگر احزاب و نهادهای مخالف حکومت با طیف‌های سیاسی گوناگون نیز بهره می‌گیرند.

با این حال، تحریم‌کنندگان درباره احتمال مهندسی شدن انتخابات و جعل درصد مشارکت مردم، گمانه‌زنی‌هایی کرده‌اند.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که نتایج انتخابات تا ۷۲ ساعت آینده اعلام می‌شود.