ام کلثوم در ابوظبی… کتاب و کنسرت می فاروق در دبی

دبی: شاکر نوری
به عنوان بخشی از جشن‌های کشور امارات متحده عربی در سال شیخ زائد، «موسسه فرهنگ و علوم» برنامه جشن امضای کتاب محمد المر با عنوان « ام کلثوم در ابوظبی» را برپا کرد. المر رئیس کتابخانه در دست ساخت محمدبن راشد است. محمد المر نویسنده کتاب در گفت‌وگو با الشرق الاوسط اعلام کرد که ام کلثوم طرفداران زیادی در کشورهای خلیج و جزیره عربی داشت. بسیاری از شهروندان اماراتی در دهه شصت قرن گذشته به قاهره سفر می‌کردند تا از آوازخوانی ام کلثوم لذت ببرند. سفر ام کلثوم به ابوظبی رویداد موسیقی و آوازی منحصربه فردی بود و وقتی ام کلثوم روی سن ظاهر شد با کف زدن ممتد و تشویق حاضران روبه رو شد. کتاب ام کلثوم در ابوظبی سفر بانوی آواز عربی از قاهره تا ابوظبی را روایت می‌کند. این سفر برای اجرای دو شب به مناسبت آمادگی برای اتحاد امارات و جشن شروع حکومت مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان انجام شد. کتاب شامل جزئیاتی از استقبال و آواز خوانی در ابوظبی ودیدار با شیخ زاید و گردشش در ساحل دریا می‌شود. محمد المر تأکید کرد، کتاب براهمیت و جایگاه ابوظبی تاکید می‌کند؛ واحه فرهنگ و راه هنروالا و موسیقی برجسته. نمایشگاهی از عکس‌های ام کلثوم در ابوظبی در حاشیه جشن برپا شده بود که این سفرتاریخی را به تصویر می‌کشید، درروزی که برای اماراتی‌‌ها بسیار ارزشمند و عزیز است. ام کلثوم برنامه اولش را روز ۲۸ نوامبر سال ۱۹۷۱در سالن اجتماعات وزارت دفاع برگزار کرد. ترانه‌های «اَ غداً القاک/فردا می‌بینمت آیا»، «دارت الایام/روزها چرخید»،« القلب یعشق کل جمیل/دل عاشق هرچه زیبا می‌شود» و «الحب کله/همه عشق» از سروده‌های شاعر سودانی الهادی آدم را خواند. در ۳۰ نوامبر شیخ زائد در دیوانش در قصر المنهل از ام کلثوم استقبال کرد و شیخه فاطمه بنت مبارک برنامه مفصل شام به احترامش برپاکرد.
نویسنده کتاب می‌نویسد که شیخ زاید گردن بندی از مروارید به ام کلثوم هدیه کرد که در برنامه بعدی آن را به گردن آویخت. مروارید در جامعه اماراتی معنی نمادین خاصی دارد. اهمیت این کتاب در این نهفته است که این رویداد هنری و فرهنگی و تمدنی مهم را با آلبومی از عکس‌های زیبا مستند کرده که بخش‌های مختلف سفرام کلثوم از زمان ترک فرودگاه قاهره تا رسیدن به فرودگاه ابوظبی دنبال می‌کند. کتاب از عشق ام کلثوم به این کشور عربی می‌نویسد و افتخاری که به عاشقان موسیقی‌اش می‌کرد. کتاب می‌نویسد در آن زمان سالن‌های سینما ظرفیت بیش از چند صدنفر را نداشتند و عاشقان ام کلثوم هزاران هزار. برای همین هم دستور داه شد که وزارت دفاع با همآهنگی بقیه وزارت‌ها و ادارات، سنی موقتی در باشگاه الاهلی ایجاد کنند و طی سه هفته سن موقت با گنجایش ۴هزار نفرآماده شد.
پس از برگزاری جشن امضای کتاب، می فاروق کنسرتی برگزارکرد. ترانه‌های ام کلثوم را بازخوانی کرد. همان ترانه‌هایی که ام کلثوم در سفرش به ابوظبی در سال ۱۹۷۱ خوانده بود را دوباره خواند. مؤسسه فرهنگ و هنر همان دکور را نگه داشته بود و شماره ۵ آن هم به نشانه پنج دوره حاکمیت شیخ زاید در ابوظبی بود و یادواره اتحاد.

الشرق الاوسط:
Related Post