امیر کویت-دونالد ترامپ

واشنگتن – الشرق الاوسط آنلاین

امیر کویت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح روز پنجشنبه (هفتم سپتامبر) گفت قطر برای پذیرش ۱۳ خواسته چهار کشور (عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر) ابراز آمادگی کرده است. این چهار کشور روابط خود را با عربستان سعودی قطع کرده اند.

امیر کویت در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در واشنگتن گفت «قطر تاکید کرده که حاضر به گفت و گو درباره کلیه خواسته های مطرح شده توسط چهار کشور یاد شده است. قطر این ۱۳ خواسته را پذیرفته و ما باید درباره این مساله با آنها گفت و گو کنیم.»

او افزود «ما بیش از هر کس دیگر در معرض حمله رسانه های قطر قرار داشته ایم اما به مصلحت دوحه نیست که از کشورهای عربی فاصله بگیرد بلکه باید در کنار برادران خود در شورای همکاری باشد.»

شیخ صباح الصباح درباره اختلافات کنونی بین کشورهای خلیج ابراز تاسف نمود اما گفت که امیدوار است این بحران به زودی به پایان برسد. او افزود «نکته مهم این است که ما توانستیم جلوی بالا گرفتن اختلاف و کشیدن کار به اقدام نظامی را بگیریم.»

از سوی دیگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که تلاش های امیر کویت برای حل اختلافات بین کشورهای خلیج به نتیجه برسد. او گفت «امیدوارم روابط کشورهای خلیج به روال عادی بازگردد. باید جلوی حمایت مالی تروریسم را گرفت و بحران با قطر را خاتمه داد.»

او افزود «حل بحران بین کشورهای خلیج و قطر ساده است. کاخ سفید می تواند در میانجی گری بین دو طرف نقش آفرینی کند تا مشکل هر چه زودتر به پایان برسد.»

ترامپ گفت که ملک سلمان یکی از دوستان نزدیک وی است و او درباره مسائل مختلف با ملک سلمان گفت و گو می کند.»

ترامپ خاطر نشان کرد «باید برای توقف حمایت گروه های تروریستی تلاش کرد. بحران فلسطینیان و اسرائیلی ها پیچیده ترین بحران است اما ایجاد راهکار برای آن امکانپذیر است.»

ترامپ درباره بحران کره شمالی گفت «گزینه نظامی روی میز است اما فعلا کاربرد آن قطعی نشده است. ما بهترین ارتش جهان را داریم اما امیدواریم از گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ استفاده نکنیم.»

ترامپ در ادامه گفت «روابط آمریکا و کویت قدمتی طولانی دارد و ما تسهیلاتی در معامله فروش جنگنده های آمریکایی به کویت فراهم می کنیم.»