شیخ محمد بن راشد ‌آل مکتوم، امیر دبی

شیخ محمد بن راشد ‌آل مکتوم، امیر دبی

امیر دبی از جامعه بین‌المللی خواست تحریم‌هایی را کاهش دهد که به دلیل برنامه اتمی ایران بر ضد این کشور وضع شده است. شیخ محمد مکتوم با بیان اینکه نمی‌خواهد با ایران مشکلی داشته باشد گفت، همه از کاهش تحریم‌ها سود می‌برند.

به گزارش دویچه وله فارسی، شیخ محمد بن راشد ‌آل مکتوم، امیر دبی در گفت‌وگویی با شبکه “بی بی سی” که روز دوشنبه (۱۳ ژانویه/ ۲۳ دی) انتشار یافت اظهار داشت، جامعه بین‌المللی باید تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.

طبق توافق ۲۴ نوامبر در ژنو سوئیس قرار است که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود سازد و در مقابل از کاهش تحریم‌های بین‌المللی بهره‌مند گردد.

نخست‌وزیر و امیر دبی در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر او زمان لغو تحریم‌ها فرا رسیده است گفت: «من با این فکر موافقم که باید به ایران فضا داده شود…. ایران همسایه ماست و ما نمی‌خواهیم مشکلی با آن داشته باشیم. همه از این اقدام سود می‌برند.»

رویترز می‌نویسد، بر خلاف یک دهه تحریم، ایران توانسته اکثر کالاها و محصولات مورد نیاز خود را از طریق دبی تهیه کند؛ اگر چه این روند تحت تأثیر تحریم‌های جدیدی که در اواخر ۲۰۱۱ و اوایل ۲۰۱۲ وضع گردید دشوار شده است.

بخش اعظم تجارت میان ایران و همسایگانش در خلیج فارس از طریق دبی انجام شده است. برخی معتقدند که ایران توانسته تحریم‌ها را از طریق دبی دور بزند. (بیشتر بخوانید: بیم و امید در مبادلات اقتصادی ایران بعد از توافق ژنو)

دبی اقامتگاه ده‌ها هزار ایرانی‌است و یکی از هفت امارت امارات متحده عربی به شمار می‌‌آید.

توافق ژنو پایان دی اجرایی می‌شود

وزارت خارجه ایران و اتحادیه اروپا روز یکشنبه (۲۲ دی) اعلام کردند، توافق بین ایران و شش قدرت جهانی در ژنو سوئیس قرار است از پایان دی (۲۰ ژانویه) به اجرا درآید.

ایران می‌گوید، برنامه اتمی این کشور صرفا هدف تولید الکتریسیته و اهداف غیر نظامی را مد نظر خود دارد. رویترز می‌نویسد، این ادعای ایران در حالی مطرح می‌شود که این کشور در گذشته با پنهان کردن فعالیت‌های حساس اتمی خود توجه و نگرانی بازرسان بین‌المللی را برانگیخت.

دبی که مرکز تجاری و سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی محسوب می‌شود با ایران روابط اقتصادی نزدیکی دارد. اما اختلاف بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه باعث شده که دو کشور در طول سال‌های گذشته با یکدیگر تنش پیدا کنند.

اندکی بعد از توافق اتمی ۲۴ نوامبر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به امارات متحده عربی سفر و تلاش کرد تا روابط دو کشور را بهبود بخشد.

امارات متحده عربی، از کشورهایی محسوب می‌شود که مستقیما از هر گونه تسهیل در تحریم‌های ایران سود می‌برد. تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل ادامه فعالیت‌های اتمی این کشور اعمال شده و تجارت منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

محمدجواد ظریف در سفر خود به امارات متحده عربی در دسامبر ۲۰۱۳ با شیخ محمد، امیر دبی ملاقات کرد. دبی نخستین کشور خلیج فارس بود که بعد از توافق ژنو محتاطانه از این توافق استقبال کرد.

وزیر خارجه امارات نیز چند روز بعد از این دیدار به ایران رفت و خواستار تقویت همکاری‌ها با جمهوری اسلامی شد.

۶ کشور سنی‌مذهب عضو شورای همکاری خلیج فارس محتاطانه قدرت ایران در خاور میانه را زیر نظر دارند و در هراس‌اند که ایران شیعه در جست‌وجوی سیطره خود بر منطقه و دامن زدن به تنش‌های قومی و مذهبی باشد. تهران چنین اتهامی را رد می‌کند. (بیشتر بخوانید: پیشنهاد شرکت شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات اتمی ایران)

با این حال کشورهای یادشده از “جهت‌‌گیری جدید” ایران به ریاست جمهوری حسن روحانی استقبال می‌کنند و می‌گویند، تهران باید برای افزایش ثبات در منطقه اقدام‌های بیشتری انجام دهد.