رم: شوقی الریس

بار دیگر رم نقش سنگ آسیاب تحولات سیاسی منطقه مدیترانه و برگزاری دوره چهارم همایش گفت‌وگوی مدیترانه‌ای شد، همایشی که دولت ایتالیا با همکاری مرکز مطالعات سیاست بین‌المللی برگزار می‌کند و بیش از پنجاه کشور در سطح رئیس دولت و وزرا علاوه بر هشتاد نماینده از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ حضور دارند.
وزیر خارجه ایتالیا انتزو میلانزی در سخنان خود در مراسم افتتاح همایش و در حضور رئیس جمهوری سرجو ماتارلا گفت: «موقعیت جغرافیایی ایتالیا بر ما دیکته می‌کند که نقش مرکزی در برخورد با مشکلاتی که مدیترانه را در هم می‌کوبند ایفا کنیم که منطقه استراتژیک حیاتی برای ما تشکیل می‌دهد».
او افزود دیپلماسی ایتالیا تلاش خواهد کرد تا مسائل مدیترانه‌ای در نگاه‌های جهانی به صدر مسائل ارتقا یابند «با توجه به تأثیر عمیق آنها بر امنیت و صلح جهانی».
از جمله شرکت کنندگان امسال این همایش برهم صالح رئیس جمهوری عراق، تعداد زیادی وزرای خارجه عرب، وزیرخارجه ایران محمد جواد ظریف، رئیس پارلمان اسرائیل یولی ادلشتاین، رئیس حزب النهضه تونس راشد الغنوشی، دبیرکل جامعه عرب احمد ابوالغیط و دبیرکل ناتو هستند.
همایش مثل همیشه به مسائل امنیت، مهاجرت، همکاری‌های اقتصادی، تروریسم و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و ادیان می‌پردازد.
رئیس کنست اسرائیل در سخنانش گفت کشورش «به هیچ وجه با حضور ایران در خاک سوریه کنار نمی‌آید». او در حضور وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف افزود: «روس‌ها این را می‌دانند و امیدواریم که در این تلاش‌ها با ما شریک باشند. ما می‌دانیم مسائل پس از سرنگونی هواپیمای روسی گره خورد، اما ما برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کنیم». ادلشتاین گفت: «دستیابی ایران به سلاح اتمی فاجعه و خطری برای همه جهان خواهد بود. ایران تنها خطری برای ما نیست و تحریم‌های فعال ریشه‌های منابع مالی آن و تروریسم را می‌خشکانند». ابوالغیط نیز در سخنانش گفت: «ایران و ترکیه باید به سلامت خاک کشورهای عرب و مرزهایشان احترام بگذارند. ایران باید در دفاع از منافعش، روشش را در برخورد با کشورهای عرب تغییر دهد و ترکیه نیز باید درک کند که برای دفاع از سلامت سرزمینش نمی‌تواند از سرزمین‌های دیگران هزینه کند همان کاری که آنها در شمال سوریه انجام می‌دهد.
در جلسه‌ای که برای بررسی بحران فلسطین و اوضاع انسانی غزه و کرانه باختری تشکیل شد، وزیر خارجه فلسطین ریاض مالکی گفت: «دولت امریکا با ایستادن در کنار اسرائیل، مسیر خطای حمایت از متجاوز را انتخاب کرد علیرغم هم جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود. امروز به نقش اروپایی متحد و قوی نیاز داریم وقتی که ایالات متحده بر کنارجستن از بازی نقش واسطه بی طرف اصرار می‌کند».
دبیرکل ناتو ینس ستولتنبرگ، اعلام کرد پیمان ناتو خواستار فاصله گرفتن از دخالت مستقیم در لیبی است.
او افزود: «از تجارب گذشته‌مان در عراق و افغانستان آموختیم که پیش‌گیری بهتر از درمان است و بهترین کار آموزش نیروهای ملی است تا به آنها اجازه بدهیم امنیت و آرامش را بر کشور حاکم سازند تا بدون آنکه به کمک نیروهای خارجی پناه ببریم».
وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف نیز گفت کشورش تحریم‌ها را پشت سرخواهد گذاشت و هشدار داد« مردم ایران از اکنون دیگر به وعده‌های خارجی اعتماد نمی‌کنند».
وزیر خارجه ایتالیا انزو میلانیزی گفت، ایتالیا خواهان باقی ماندن در توافق هسته‌ای است.