آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه   موقت تهران -  عکس از گتی ایمیجز

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران – عکس از گتی ایمیجز

امام جمعه موقت تهران گفت: “مکتب ما مکتب اعتدالی است و از رییس‌جمهور منتخب این انتظار را داریم که شعار اعتدال‌گرایی را تفسیر کند.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مظهر اعتدال‌گرایی در مواضع سیاسی، مقام معظم رهبری است، گفت: “شعار اعتدال‌گرایی باید تفسیر شود تا مورد سوءاستفاده عده‌ای قرار نگیرد.”

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه “در انتخابات ریاست‌جمهوری نظام کاملا امانتدارانه اعلام کرد که انتخاب مردم آقای روحانی است”، افزود: “این روند کاملا قانونی بود و هیچ‌کس هم نتوانست ایرادی به آن بگیرد. انتخابات دهم هم به همین صورت برگزار شد اما ناکامان آن انتخابات شعار دروغین تقلب را سر دادند و سعی کردند کشور را به آتش بکشند اما در این انتخابات بعد از اعلام نتایج انتخابات سایر نامزدها به نامزد پیروز تبریک گفتند و اعلام کردند که آماده همکاری با وی هستند.”

سیداحمد خاتمی با بیان اینکه “خط رهبری در سال ۸۸ مقابله با جریان فتنه بود”، تصریح کرد: معتدل شما مردم بودید که با ایشان همراهی کردید و ۹ دی را آفریدید. آنها که در آن عرصه فتنه‌گری کردند، تندروی افراطی و آنها که سکوت کردند نیز کندرو بودند. اعتدال در عرصه سیاسی، همراهی با مواضع رهبری است.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به اینکه “از همین حالا نباید برای دولت مشکل ایجاد کرد”، گفت: موضع ما نسبت به این دولت و نسبت به دولت‌های قبلی و‌ آینده، حمایت ناصحانه است. اگر عملکرد خوب باشد، تشویق را در پی خواهد داشت و اگر جایی دیدیم موضعی وجود دارد که با قانون و ولایت فقیه نمی‌خواند، دلسوزی و امر به معروف و نهی از منکر را پیش می‌گیریم.

از سوی دیگر امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه با بررسی علل سقوط مرسی رییس جمهور مصر گفت: اتفاقات اخیر در مصر درس عبرتی برای مسئولین حکومتی ما در عرصه سیاست خارجی و داخلی است.

آیت الله علم الهدی گفت: “همه دیدند که حکومت انقلابی که با شعار اعتدال و اسلام گرایی در مصر روی کار آمد نه تنها اسلام را محقق نساخت که روی آن پا نیز گذاشت.”

خطیب جمعه مشهد با اشاره به موارد متعدد اسلام خواهی مردم انقلابی مصر از جمله تظاهرات مقابل سفارت اسراییل در قاهره، به آتش کشیدن خطوط انتقال گاز به اسرائیل و تلاش برای کمک به مردم غزه از بی تفاوتی حکومت نسبت به مطالبات اسلامی مردم انتقاد کرد.