سربازان نیروی زمینی ارتش امارات عربی متحده - عکس از الشرق الاوسط

سربازان نیروی زمینی ارتش امارات عربی متحده – عکس از الشرق الاوسط

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر امارات عربی متحده به تازگی اعلام کرده است این کشور روندی را آغاز کرده که بر اساس آن خدمت سربازی برای مردان بالغ اجباری می شود.

به گفته شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات عربی متحده هدف از این روند، “افزودن لایه ای دیگر به نیروهای دفاع ملی” در این کشور است.

ظاهرا هدف از این اقدام، دست کم تا حدودی، گنجاندن شمار بیشتری از شهروندان اماراتی در نیروهای مسلح امارات است. در حال حاضر ارتش و پلیس امارات برای تامین نیرو به خارجی ها وابسته است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم روز یکشنبه در توییتر خود نوشته است که بر اساس پیش نویس این قانون، فارغ التحصیلان مذکر دبیرستان ها در سنین بین ۱۸ تا ۳۰ سال موظف خواهند شد ۹ ماه خدمت کنند، در حالی که مدت خدمت آنهایی که دیپلم دبیرستان ندارند دو سال خواهد بود.

از سوی دیگر انجام خدمت سربازی برای شهروندان مونث در امارات اختیاری خواهد بود.

نخست وزیر امارات عربی متحده در توییتر رسمی خود نوشته است: “این قانون جدید لایه ای دیگر را نیروی دفاع ملی می افزاید تا بدین ترتیب بیشتر از ملت ما حمایت کند، مرزهایش را امن سازد و دستاوردهایش را حفط نماید.”

از سوی دیگر وی در سخنان دیگری که خبرگزاری رسمی امارات آنرا منتشر کرده گفته است: “خدمت وظیفه عمومی موجب تحکیم ارزش های پیروی، وفاداری، نظم و فداکاری در میان جوانان می شود.”

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس و نخست وزیر فدراسیون امارات عربی متحده و نیز حاکم شیخ نشین دوبی است.

امارات عربی متحده که در جنوب خلیج فارس و در سوی دیگر ایران قرار دارد، از روابط گرمی با آمریکا و قدرت های غربی برخوردار است. امارات کشوری جوان است که در سال ۱۹۷۱ تشکیل شد و قبل از آن چندین دهه تحت الحمایه بریتانیا بود.

هفت شیخ نشین نیمه خودگردان امارات در طول سالها به شکلی فزاینده، سیاست همگرایی را دنبال کرده اند که با حمایت مالی ابوظبی، که از منابع نفتی برخوردار است، تقویت شده است.

کابینه امارات پیش نویس این قانون را تصویب کرده و اکنون این متن مورد بررسی شورای ملی فدرال که نهادی عموما مشورتی است، قرار می گیرد. سیاست پردازی امارات تحت سیطره پایتخت فدرال ابوظبی و نیز مرکز تجاری آن یعنی دوبی قرار دارد و احتمالا مخالفت عمومی ضعیفی با این طرح صورت خواهد گرفت.

بیشتر نیروی کار در امارات را کارگران خارجی مهمان تشکیل می دهند، اگر چه رهبران امارات تلاش کرده اند شمار بیشتری از شهروندان اماراتی را به مشاغل عمومی و بخش خصوصی وارد کنند.

تئودور کاراسیک، تحلیلگر مسائل امنیتی و سیاسی در موسسه تحلیل نظامی خاورنزدیک و خلیج در این باره گفت که این اقدام بی سابقه می تواند وابستگی امارات را به پرسنل نظامی از آسیای جنوبی و کشورهای عربی کاهش دهد.

وی در گفتگو با الشرق الاسط گفت: “این اقدام ناگهانی صورت گرفت اما دلیل خیلی خوبی داشت. وضعیت در این کشور نیازمند نیروی انسانی است… فقط با تکیه بر شهروندان اماراتی.” وی افزود: “درآینده، شاید در دیگر کشورها آشوب ایجاد شود در شرایطی که آنهایی که اکنون در نیروهای مسلح هستند باید به خانه هایشان بروند. و آن شرایط موجب کمبود نیروی انسانی خواهد شد.”

بر اساس آمار موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، ارتش امارات عربی متحده هم اکنون حدود ۵۱ هزار پرسنل در حال خدمت دارد.

هدف آرایش نظامی ارتش امارات بیشتر مقابله با تهدیدات بالقوه از سوی ایران، به رغم ارتباطات طولانی مدت تجاری و فرهنگی بین این دو کشور همسایه است. ارتش امارات همچنین نیروهایی را به خارج فرستاده از جمله در چارچوب نیروهای ناتو مستقر در افغانستان و یا به منظور اقدامات کمک رسانی بشردوستانه در پاکستان.

در همین حال به گفته کاراسیک، بعید است منظور از سیاست برقراری خدمت وظیفه به طور مستقیم تقویت نیروهای نظامی این کشور برای مقابله با تهدیدات از ایران باشد بلکه این مسئله ای “صرفا اماراتی” است.

وی گفت: “این سیاست موجب همبستگی در کشور می شود.”