بندرگاه تجاری در ایران - عکس از مشرق نیوز

بندرگاه تجاری در ایران – عکس از مشرق نیوز

بر اساس آمار گمرک ایران، کشورهای امارات عربی متحده و چین و پس از آنها هند مهم ترین صادرکنندگان به ایران در چند ماه گذشته محسوب می شوند.

بعضی منابع در ایران با استناد به آمار گمرک این کشور نوشته اند که در در ۶ماه نخست‌ سال ٩٣ کشورهای امارات عربی متحده و چین در زمینه صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی (بدون‌احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی) موفق‌تر از سایر رقبای خود عمل کرده‌اند.

بر اساس این آمار، در این دوره حدود ۲۵ درصد ‌درصد از کل واردات ایران از کشور امارات و ۲۲ ‌درصد از چین تأمین شده است.

چینی‌ها توانسته‌اند طبق آخرین آمار در ۶ماهه امسال ۵,٨٩۶‌میلیون دلار کالا به ایران ارسال کنند.

در این بازه زمانی کشور امارات توانسته حدود ۶ و نیم‌میلیون دلار کالا با وزن ۴ و نیم‌هزار تن به ایران صادر کند که به نسبت‌ سال پیش، بیش از ۶٠‌درصد رشد داشته است.

در عین حال باید توجه داشت که تجارت ایران و امارات عربی متحده و به‌طور خاص واردات از این کشور، کالاهای خارجی دیگر کشورهاست که به صورت «ری اکسپورت» یا صادرات مجدد به ایران ارسال می‌شود.

همچنین کشور هند حدود ٧ درصد از حجم واردات ایران را به خود اختصاص داده است و بدین ترتیب در جایگاه سوم کشورهای واردکننده به ایران در این دوره زمانی قرار می گیرد.

این کشور با افزایش ٢ و ۷۵ صدم ‌درصدی صادرات کالای خود به ایران (در قیاس با مدت مشابه‌سال پیش) همچنان خود را در میان کشورهای برتر صادرکننده کالا به ایران نگه داشته است.

از سوی دیگر تفکیک اقلام عمده وارداتی به ایران نشان می‌دهد در ۶ماهه نخست امسال گندم در صدر واردات کالا قرار داشته است. در این مدت این کالا با ١,٢٨۶‌میلیون دلار و سهم ۴.٩۴‌درصدی از کل واردات در مقام اول، وسایل نقلیه با پیستون موتوری به ارزش ٩۴٧‌میلیون دلار و سهم ارزشی ٣.۶۴‌درصد در مقام دوم، برنج به ارزش ٨٢٧‌میلیون دلار و سهم ارزشی ٣.١٨‌درصد در مقام سوم، ذرت دامی به ارزش ٧١٠‌میلیون دلار و سهم ارزشی ٢.٧٣‌درصد در مقام چهارم و کنجاله سویا به ارزش ۶٣١‌میلیون دلار و سهم ارزشی ٢.۴٣‌درصد در مقام پنجم ایستاده‌اند.

بر اساس آمار گمرک ایران که مردادماه امسال منتشرشده بود، در سه ماه نخست سال ۱۳۹۳ حجم واردات کالا به این کشور به ۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تن رسیده است.

این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۶ میلیون و ۵۸۷ هزار تن بود. مقایسه این دو رقم، بیانگر رشد بیش از ۴۸ درصدی حجم واردات به ایران در فصل بهار امسال است.

اقلام عمده وارداتی به ایران در سه ماه نخست امسال گندم، خودرو، برنج، ذرت و کنجاله سویا بوده است. حجم واردات گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۴ درصد و واردات خودرو ۲۴۰ درصد رشد داشته است.