آزادسازی الحدیده مقدمه‌ای بر آغاز فرآیند سیاسی در یمن است
نیویورک: علی بردی
 امارات متحده عربی تاکید کرد آزادسازی الحدیده یک مسئله‌ ضروری برای تضمین مشارکت حوثی‌ها در گفت‌وگوهای صلح است و خواستار قطع فوری ارسال سلاح توسط ایران به حوثی‌ها شد.
ابوظبی روز شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ با ارسال پیامی به شورای امنیت سازمان ملل که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه الشرق الاوسط گذاشته شده است، ارسال سلاح توسط ایران به حوثی ها را نقض آشکار قطع‌نامه‌های ۲۱۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.
امارات در نامه خود خطاب به  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آورده است: ایران اسلحه پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک، هواپیماهای بدون سرنشین، مین‌های زمینی و… برای حوثی‌ها ارسال می‌کند و شیوه به‌کارگیری آن را به آنها آموزش می‌دهد که با آنها کشتار دسته‌جمعی یمنی‌ها را رقم می‌زند.
امارات بار دیگر بر حمایت ائتلاف عربی از پروسه صلح یمن و پشتیبانی از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل متحد در این کشور تاکید کرد.
در نامه امارات متحده عربی آمده است، کشورهای عضو ائتلاف عربی در چارچوب ابتکار عمل کشورهای خلیج، قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و نتایج گفتگوهای ملی یمنی‌ها، خواستار پایان دادن به بحران یمن از راه‌های مسالمت آمیز هستند.
امارات در پیام خود بر اعتقاد ائتلاف عربی به اهمیت مشارکت در روند مذاکرات سیاسی برای دستیابی به صلح و امنیت در یمن تاکید کرده است.
امارات متحده عربی در این پیام تاکید کرده که گزینه نظامی از نظر ائتلاف عربی به عنوان آخرین گزینه برای حل بحران یمن در نظر گرفته شد اما  در عین حال بر ضرورت آزادسازی بندر الحدیده از دست شبه نظامیان حوثی برای مجبور کردن آنها به نشست بر سر میز مذاکره نیز تاکید کرده است.
در نامه امارات همچنین آمده است:«برای تحقق صلح و مجبور کردن حوثی‌ها به نشست بر سر میز مذاکره، نیروهای دولت قانونی یمن با حمایت ائتلاف عربی، عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه این گروه شبه نظامی در الحدیده و دیگر جبهه‎ها آغاز کرده‎اند. این عملیات بسیار دقیق، محاسبه شده و دارای اهدافی روشن از جمله ازسرگیری مجدد روند سیاسی برای رسیدن به صلح در یمن است».