تصاویر سورئال زیبایی طرح‌های «اِلی صعب» را نمایان می‌کند

بیروت: فیفان حداد

الی صعب طراح لباس لبنانی در افتتاحیه «هفته هنری بیروت» از کاتلین نوندورف عکاس آلمانی قدردانی کرد.
صعب در گفتگو با الشرق الأوسط درباره کاتلین می‌گوید او با عکس‌هایش ابعاد زنانه را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که تصویر ویژه‌ای از زن به بیننده منتقل می‌کند.
الی صعب ۱۵ سال است که با کاتلین نوندورف همکاری می‌کند.
نوندروف طراحی‌های او را با عکس‌هایی سورئال ثبت می‌کند که حامل تمام ایده‌های طراحی او است.
الی صعب ۲۰ عکسی که به وسیله کاتلین نوندورف ثبت شده را در بوتیک خود در لبنان به نمایش گذاشت و با حضور او در خصوص آنها صحبت کرد.
در واقع این تصاویر گویای مسیر حرفه‌ای او از سال ۲۰۰۶ تا اکنون است. وی آنها را در قالب چندین مجموعه‌ عرضه کرده است.
یکی از این مجموعه ها مربوط به زمستان ۲۰۰۶ و تحت عنوان «مد ارغوان» عرضه شده است.
دیگری به تابستان ۲۰۰۸ باز می‌گردد که تحت عنوان «زیبایی هالیوود» عرضه شده است. اما تصاویری که متعلق به کارهای او در پاییز ۲۰۱۶ و زمستان ۲۰۱۷ است با نام «رویای طلایی» در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
در کنار این مجموعه‌‎ها، عکس‌هایی از مدل‌هایی که لباس‌های طراحی شده توسط الی صعب را بر تن کرده‌اند و دوربین کاتلین آنها را ثبت کرده نیز به نمایش گذاشته شده است.
الی صعب درباره کاتلین می‌گوید چشم‌های نافذش او را از بقیه متمایز می‌کند. او مدل‌ها را به دنیایی خیالی می‌برد که بیینده احساس می کند که گویی آنها گوزن آبی، کوه، طاووس سفید و یا گنجشک‌هایی هستند که در دنیای رنگ‌ها آواز سر می‌دهند.
تکنیک کاتلین در عکاسی و نورپردازی با نور کم باعث شده است تابلوهای نمایشگاه شکل ویژه‌ای به خود بگیرند به‌طوری‌که بعد از دیدن آنها در وهله اول این سوال برای بیننده به وجود می‌آید که آیا این مدل‌ها که از دور به چشمان او خیره شده‌اند انسان هستند؟ بعد متوجه می‌شود که این‌ها تصاویری است که دوربین کاتلین به آنها سرزندگی بخشیده است.
کاتلین در گفتگو با الشرق الأوسط می‌گوید: فکر می‌کنم که دید من به اشیاء متفاوت است. من به پیچیدگی طرح‌های لباس‌ها تکیه می‌کنم و از شور و اشتیاقم نسبت به کارم در این زمینه نیز بهره می‌برم و ترکیب این دو با هم باعث موفقیت من شده است.
وی که «عکاسی را انعکاس هنری آنچه می‌بینیم» می‌داند گفت باید به احساس خود ایمان داشته باشیم و به وسیله آن کار خود را شروع کنیم درست همان کاری که الی صعب نیز در طراحی انجام می‌دهد. بنابراین تمام وقتم را صرف دقت در لباس و مدل می‌کنم که اینکار باعث ایجاد هارمونی میان آن و لنز دوربین من می‌شود درست همان هارمونی که در روابط کاری من و ایلی نیز وجود دارد.
لازم به ذکر است که نمایشگاه الی صعب یکی از بخش‌های «هفته هنری بیروت» است. غطاس خوری وزیر فرهنگ لبنان و تعدادی از خبرنگاران و چهره‌های هنری لبنان از آن دیدن کردند.
وزیر فرهنگ لبنان در خصوص الی صعب می‌گوید فعالیت‌های هنری الی صعب باعث بازگشت لبنان به جایگاه فرهنگی جهانی آن می‌شود و کارهای او یکی از خاص‌ترین کارها در زمینه طراحی لباس است که نمونه بارز استعداهای خاص لبنان است.
الی صعب (ساب) طراح لباس لبنانی و بنیانگذار برندِ Elie Saab است. شهرت اِلی صعب در طراحی لباس‌های شب زنانه با دوخت سفارشی و اوت کوتور است، ولی پوشاک آماده، عطر، کیف، کفش و زیورآلات نیز از تولیدات برندِ وی هستند.
شهرت صعب در اوایل سال ۲۰۰۲ به اوج خود رسید، زمانی که هلی بری در پیراهن سرخ طراحی شده توسط وی در مراسم اسکار شرکت کرده و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت نمود. این اولین بار بود که یک زن سیاهپوست برندۀ این جایزه می‌شد و اِلی نیز اولین طراح لباس لبنانی بود که لباس یک برندۀ اسکار را طراحی می‌کرد.
از دیگر ستارگانی که لباس‌های دوخت سفارشی اِلی صعب (ساب) را بر تن کرده‌اند می‌توان به این افراد اشاره کرد: آنجلینا جولی، اما واتسون، ساندرا بولاک، آیشواریا رای،آنگون، بیانسه، کیتی پری، کاترین زتا جونز، مریل استریپ،ماریون کوتیار، میلا کونیس، کریستینا آگیلرا، گوئینت پالترو، کرینا کاپور، سلما هایک، شارلیز ترون، تیلور سوئیفت و جین فوندا.