ملکه بریتانیا زندگی با ۱۲ نخست وزیر را تجربه کرد… مرگ پرنسس دایانا «تاریک ترین لحظه»

ازدواج ملکه الیزابت با شاهزاده فلیپ پایدار ماند، اما شکست ازدواج سه تن از فرزندان او در یک سال شوک وحشتناکی وارد کرد – عکس از رویترز

ازدواج ملکه الیزابت با شاهزاده فلیپ پایدار ماند، اما شکست ازدواج سه تن از فرزندان او در یک سال شوک وحشتناکی وارد کرد – عکس از رویترز

ملکه الیزابت دوم، ملکه بریتانیا می رود تا در ماه آینده رکوردی به عنوان طولانی ترین دوره نشستن بر تخت سلطنتی در میان پادشاهان این کشور، از زمان تأسیس موسسه سلطنتی در این کشور در حدود یک هزار سال پیش را به نام خود ثبت کند. با فرا رسیدن روز نهم سبتامبر (۱۸ شهریور) آینده، ملکه الیزابت رکورد سلطنت را خواهد شکست. در حال حاضر این رکورد متعلق به مادربزرگ وی، ملکه ویکتوریا است که برای بیش از ۶۳ سال بر کشور سلطنت کرد.

الیزابت در ذهن نداشت که روزی ملکه خواهد شد، اما بازی سرنوشت همه چیز را تغییر داد. عموی او ادوارد هشتم به علت عشق به خانم والیس سمسون، مطلقه آمریکایی، از تخت سلطنت کنار گرفت، و این امر باعث شد تا پدر الیزابت، جرج ششم، هنگامی که الیزابت تنها ده سال داشت، بر تخت پادشاهی بنشیند.

پس از فوت پدر، ملکه الیزابت دوم، در روز ششم فوریه (بهمن ماه) ۱۹۵۲ ملکه بریتانیا شد و در آن زمان ۲۵ سال داشت.

وی آن زمان به همراه همسرش شاهزاده فلیپ به کنیا سفر کرده بود. ملکه چهل سال پس از آن گفت: « هیچ دوره ای برای آماده شدن برای این کار نگذرانده بودم. پدر من در سن بسیار پایینی فوت کرد، برای همین به دست گرفتن تاج و تخت غیر منتظره بود، و باید بهترین کاری که می توانستم را انجام دهم».

با وجود اینکه ازدواج وی با شاهزاده فلیپ یونانی الاصل، پایدار ماند، اما ملکه سال ۱۹۹۲ را به «سالی وحشتناک» توصیف کرد، زیرا ازدواج سه نفر از چهار فرزند او با شکست روبه رو شد و جزئیات جنجال برانگیز آن ها به طور مفصل در روزنامه ها منتشر شد. و بی شک فوت شاهزاده دایانا در حادثه تصادف خودرو در پاریس در سال ۱۹۹۷، یکی از تاریک ترین لحظات در دوران طولانی سلطنت ملکه می باشد.

ملکه الیزابت در طول دوران سلطنت خود با ۱۲ نخست وزیر هم دوره بود که اولین آن ها وینستون چرچیل بود. ملکه همچنین با امپراتوری بریتانیا، که پیشینیان او تأسیس کرده بودند و مرزهای آن از کنیا تا هنگ کنگ کشیده شده بود، خداحافظی کرد.

هنوز هم دیدگاه های او درباره این موضوع یک راز است، چرا که او در طول دوران طولانی سلطنت خود هیچ گونه مصاحبه ای انجام نداد.