تصویری از خبر انفجار الخبر در سال 1996 که الشرق الاوسط چاپ کرده بود – احمد المغسل فردی که از 19 سال پیش تحت تعقیب نیروهای امنیتی عربستان سعودی قرار داشت

تصویری از خبر انفجار الخبر در سال ۱۹۹۶ که الشرق الاوسط چاپ کرده بود – احمد المغسل فردی که از ۱۹ سال پیش تحت تعقیب نیروهای امنیتی عربستان سعودی قرار داشت

مات عربستان سعودی، احمد المغسل، تروریست تحت تعقیبی که بمب گذاری الخبر در سال ۱۹۹۶ را طراحی کرده بود را به محض رسیدن به فرودگاه بیروت دستگیر کردند. به طوری که مقامات لبنانی او را فوراً به عربستانی ها تحویل دادند. این خبر که به طور انحصاری توسط روزنامه «الشرق الأوسط» چاپ شد را می توان خبری جهانی نامید.

اما اهمیت المغسل از چه نظر است؟ و چرا دیوانگی رسانه های ایرانی، و به ویژه حزب الله گل کرد؟

پاسخ ساده است. المغسل تروریست، همان عماد مغنیه خلیج است. المغسل از نظر خطرناک بودن، و مدت زمان مخفی بودن و فرار از مقامات عربستان سعودی همان مغنیه است. او مغز متفکر بمب گذاری الخبر است که ایران، در بالاترین سطح، به دست داشتن در آن متهم است.

دستگیری المغسل، حقایق مهم و زیادی را کشف کرده و خواهد کرد، همچنین تجزیه و تحلیل های بی معنایی را که از سوی رسانه های ایران، و به ویژه پس از توافق هسته ای ترویج می شود، را رد خواهد کرد. رسانه های ایران تصور می کردند که توافق هسته ای مثل توپ برفی بر عربستانی ها فرود خواهد آمد، در حالی که اینک این عربستان سعودی است که ضربه سخت و دردسر سازی را به ایران وارد می کند.

از حقایق مهمی که دستگیری المغسل، یا به عبارتی عماد مغنیه خلیج، فاش کرد، تأکید بر اقامت او در ایران است که با اسنادی ایرانی و نام هایی مختلف از آن خارج شد، به طوری که المغسل برای سال های طولانی، مانند دیگر شرکای تروریست خود، بین ایران و سوریه در رفت و آمد بود. از برجسته ترین این شرکا، جعفر الشویخات بود که در آن زمان گفته شد در زندان های حافظ اسد خود کشی کرده است. الشویخات کسی بود که مخزنی که برای اجرای بمب گذاری الخبر استفاده شد را خریداری کرده بود و آن را به المغسل تحویل داده بود و سپس (الشویخات) به قاهره و از آن جا به دمشق رفت. بنا به گفته یک منبع آگاه، مقامات عربستان سعودی در آن زمان او را در نزدیکی محله سیده زینب در دمشق رصد کرده بودند، و در آن زمان از حافظ اسد خواسته شد او را تحویل دهد، و اسد نزدیک بود به این خواسته پاسخ دهد، اما هنگامی که فهمید الشویخات در عملیات الخبر دست داشته است، و تحویل دادن او به مقامات عربستانی به متحدش ایران ضرر خواهد زد، دچار تردید شد. آن موقع رژیم اسد پدر، شایع کرد که الشویخات خود کشی کرده است، اما جسد او را تحویل نداد، و تنها به همسرش اجازه وداع با او داده شد و به این اکتفا شد که صورت او را ببیند بدون این که جسدش را ببیند زیرا از پنبه پوشیده شده بود!

همچنین یک تروریست دیگر به نام مصطفی القصاب که در سوریه بود، و در آن زمان عربستان سعودی با فشارهای شدید سیاسی او را تحویل گرفت، در حالی که المغسل، مانند سیف العدل و سلیمان ابو الغیث و دیگر مهمانان مهم تهران که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دهند، آزادانه در ایران باقی ماند، اما پشتکار مبارزان با تروریسم عربستانی و تعقیب بی امان آن ها برای المغسل، به دستگیری او در بیروت منجر شد، که این امر باعث شد وفاداران به ایران عقل خود را از دست بدهند. این کاملاً طبیعی است، آن چه عربستان سعودی در قضیه المغسل انجام داد، تفاوت بین کشورهای مبارز با تروریسم و کشورهای حامی آن را آشکار کرد.

عربستان سعودی با صبر و پشتکار، المغسل را تعقیب می کرد و حتی یک لحظه از او غافل نشد، در حالی که ایران او را حمایت می کرد و او را پناه داده بود. عربستان سعودی او را تبدیل به قضیه افکار عمومی نکرد، و به تبلیغات کهنه، مانند آن چه قاسم سلیمانی و افراد مشابه به او را به تصویر می کشد، متوسل نشد، بلکه مانند یک کشور اقدام کرد. بنابراین، و آن چه مهم و مهمتر است، این است که المغسل، یا همان عماد مغنیه خلیج، مانند مغنیه تروریست کشته نشد، بلکه عربستانی ها او را به دام انداختند و او را به عدالت تحویل دادند. این است تفاوت بین مبارزه با تروریسم و بین تولید و ترویج آن؛ همانند کاری که ایران می کند.