القاعده اعلام کرد با گروه دولت اسلامی عراق و شام ارتباط ندارد

شبکه القاعده در بیانیه‌ای مدعی شده است که هیچ ارتباطی با گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش ندارد و القاعده مسئول اقدامات این گروه نیست.

در بیانیه فرماندهی کل القاعده آمده است که القاعده مسئول اقدامات و درگیری‌های داعش با گروه‌های مخالف سوری در سال جاری میلادی نیست.

در این بیانیه تاکید شده است: “القاعده برای تاسیس داعش دست به هیچ اقدامی نزده است بلکه دستور داده که فعالیت و همکاری با گروه دولت اسلامی عراق و شام متوقف شود و به همین دلیل این گروه شاخه‌ای از گروه القاعده نیست و هیچ ارتباطی با ما ندارد و ما مسئول اقدامات داعش نیستیم شاخه های القاعده آنهایی هستند که القاعده معرفی می کند و آنها را به رسمیت می شناسد.”

به نظر می رسد شبکه القاعده با انتشار این بیانیه در تلاش است از جنگ میان گروه های مخالف در سوریه فاصله بگیرد.

در همین حال اگر چه این اعلامیه در وبسایتی که معمولاً شبکه القاعده از آن استفاده می کند منتشر شده ولی اعتبار آن از سوی منابع مستقل تائید نشده است.

آژانس خبر رسانی آسوشیتد پرس در گزارشی نوشته است که ایمن الظواهری رهبر القاعده چند ماه پیش به گروه دولت اسلامی عراق و شام دستور داده بود که از یک گروه رقیب خود به نام جبهه النصره به رهبری محمد الجولانی فاصله گیرد و به صورت مستقل فعالیت کند ولی البغدادی از این کار سرباز زده و هر دو گروه را ادغام کرد.

روز شنبه (اول فوریه) ۲۶ نفر از جمله چندین نفر از مقامات ارشد نظامی تیپ توحید در شهر حلب در جریان دو حمله انتحاری گروه داعش کشته شدند.

پیکارجویان دولت اسلامی عراق و شام همچنین در ماه گذشته کنترل شهر فلوجه را در عراق به دست گرفته و در حال حاضر با نیروهای دولتی عراق در جنگ هستند.

الشرق الاوسط:
Related Post