وزیر انرژی عربستان بر اهمیت مشارکت شرکات های آلمانی در «چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی» تأکید کرد

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی گفت، زمان عرضه اولیه سهام شرکت غول پیکر نفت سعودی ، «آرامکو»، به آمادگی بازارهای مالی این کشور و قیمت های نفت در زمان عرضه بستگی دارد.

الفالح در گفتگو با مجله «هاندزبلات» آلمان، که روز گذشته به چاپ رسید، توضیح داد زمان عرضه اولیه سهام «آرامکو» به عوامل خارجی متعددی بستگی دارد. وی اشاره کرد، مهم ترین عواملی که زمان واقعی عرضه اولیه سهام را تعیین می کند به وضعیت بازارهای بورس و آمادگی بازارهای مالی محلی در سعودی، به علاوه چشم انداز قیمت نفت در زمان عرضه اولیه سهام بستگی دارد.

گفته می شود  عرضه اولیه سهام «آرامکو» از نظر حجم بزرگ ترین در جهان خواهد بود، چرا که سعودی قصد دارد نزدیک به ۵ درصد از سهام شرکت را قبل از پایان سال ۲۰۱۸ به فروش برساند، که شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی ارزش آن را به طور ابتدایی در حدود ۲ تا ۳ تریلیون دلار تخمین زد. الفالح همچنین تأکید کرد عرضه اولیه سهام بیشتر، نیازمند کار زیاد در داخل شرکت «آرامکو» عربستان سعودی است.

الفالح در گفت گوی خود با مجله «هندزبلات» به «چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی» و اهمیت مشارکت طرح اصلاحات عظیم پرداخت. این گفت و گوی مطبوعاتی همزمان با امضای قرارداد شرکت «زیمنس» آلمان برای ساخت توربین های گازی برای عربستان سعودی به ارزش نزدیک به ۵۰۰ میلیارد یورو (۵۵۲ میلیارد دلار) صورت می گیرد. این اولین باری به شمار می آید که الفالح درباره عرضه اولیه سهام «آرامکو» سخن می گوید، که پیش از این در اوایل ماه گذشته طی نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اپک) در وین برای مطبوعات در این باره سخن گفته بود. وی در آن موقع اشاره کرده بود که «آرامکو» فعالیت های جهانی خود را بعد از عرضه اولیه سهام گسترش خواهد داد. الفالح اشاره کرده بود: « در حال حاضر این شرکت دارای سرمایه گزاری های بسیار بین المللی در بخش پالایش و تصفیه نفت دارد، اما پس از عرضه اولیه سهام و حتی هنگام آماده شدن ما برای عرضه سال اول، «آرامکو» را بسیار علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش  جهانی  در بخش تولید نفت و گاز خواهید یافت».