ایجاد دو راکتور هسته‌ای و تولید ۶۰ گیگاوات برق تجدیدپذیر در سعودی

مهندس خالد الفالح وزیر انرژی، صنعت و منابع طبیعی سعودی از مذاکرات «آرامکو» با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی در خصوص معاملهٔ «سابک» خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی توضیح داد برای وارد شدن این معامله به مرحلهٔ اجرایی حدود ۹ ماه تا ۱ سال زمان برای کسب موافقت‌های قانونی لازم است.
وی اشاره کرد که سهم‌بخشی آرامکو در سال ۲۰۲۱ حواهد بود و این شرکت سندهایی را در فصل دوم سال ۲۰۱۹ در بازار ارائه خواهد کرد.
الفالح تأکید کرد ارزیابی آرامکو به بازار بستگی دارد، اما ذخایر نفت یکی از پایه‌های مورد نیاز برای اثبات ارزش آن خواهد بود.
وی همچنین از تلاش کشورش برای ایجاد دو راکتور هسته‌ای برای تولید انرژی که ۲۰ تا ۳ گیگاوات انرژی تولید می‌کنند، خبر داد.
وی توضیح داد کشورش در تلاش است تا ۶۰ گیگاوات برق را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند و میزان گاز استفاده شده در برق ۵۰ تا ۷۰ درصد در طی ۱۲ سال آینده افزایش خواهد داشت بطوریکه استفاده از سوخت‌های مایع متوقف شده و در ۶۰۰ هزار بشکه که برای تولید برق مصرف می‌شوند، صرفه جویی خواهد شد.
الفالح در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض اشاره کرد که ذخیرهٔ نفت و گاز در سعودی نه تنها زیاد است بلکه تولید آن در تمام جهان کم‌هزینه‌ترین است؛ بنابراین ۴ دلار هزینه برای هر بشکه سودی برای آرامکو به ارمغان می‌آورد که او را در سطح جهان بی رقیب می‌کند.
وی در خصوص تولید برق اظهار کرد سعودی در حال کاهش سوخت مصرف شده در صنعت برق تا ۵۰ درصد و جایگزینی آن با گاز و انرژی تجدید پذیر در یک دههٔ آینده است.
وی ذکر کرد که تقاضای برق تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که نشان دهندهٔ رشد اقتصاد است نه افزایش مصرف. سعودی برنامه‌های زیادی برای افزایش بازده تولید دارد که نتایج آن در حال نمود است و در اثر بازدهی انرژی، شاهد کاهش مصرف برق بود.
الفالح اشاره کرد که ۶۰ گیگاوات از انرژی برق از طریق انرژی تجدیدپذیر تولید خواهد شد؛ ۴۰ گیگاوات از انرژی خورشیدی فوتوالکتریک، ۳ گیگاوات از متمرکز کنندهٔ توان خورشید و ۱۶ گیگاوات از طریق انرژی باد است.
وی همچنین عنوان کرد وزارت انرژی با همکاری صندوق سرمایه‌گذاری کل سعودی در حال کار برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زمینهٔ صنعت، توسعهٔ فناوری‌ها و پژوهش‌های علمی برای ساخت پایگاه بزرگ‌تر و توسعهٔ فناوری‌های آینده است.
الفالح در خصوص بازار نفت گفت: بی‌شک نوسان‌های زیادی در فصل آخر سال گذشته داشت که باعث نگرانی ما در وزارت انرژی شد. همیشه تأکید کرده‌ام که هدف سعودی ثبات بازار نفت در محدوده‌ای معقول است که به ثبات عرضه و تقاضا کمک کند و باعث انگیزش اقتصاد جهان شود.
وی دلایل زیادی را مسبب افزایش و کاهش شدید قیمت نفت دانست که بیشتر آنها خارج از مبانی بازار است که در نهایت سعودی را مجبور کرد بر اساس تصمیم اوپک میزان تولید خود را تا ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهد که اثرات آن در دسامبر گذشته مشخص شد به طوری که کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از جانب سعودی برای ثبات شرکای آن در بازار زیاد بود.