وزارت خارجه عربستان سعودی: عربستان میزبان نزدیک به دو و نیم میلیون شهروند سوری است و با آن ها به عنوان «پناهنده» برخورد نکرده است

دو مهاجر در حال حمل رختخواب در مرکز پناهندگان در شهر ایرفورت در مرکز آلمان – عکس از آسوشیتد پرس

دو مهاجر در حال حمل رختخواب در مرکز پناهندگان در شهر ایرفورت در مرکز آلمان – عکس از آسوشیتد پرس

با افزایش رنج بحران پناهندگان سوری که علاقمند به رسیدن به اروپا هستند، و با تشدید اختلافات درون پایتخت های کشورهای اتحادیه اروپا درباره نحوه برخورد با این بحران، «الشرق الأوسط» رنج ۳ پناهنده که شانس با آن ها یار بود و به مونیخ رسیدند را پیگیری کرد، اما آن ها درباره اینکه آیا با رسیدن به «بهشت اروپا»، به رویاهای خود دست یافته اند یا خیر، روایت های متفاوتی را مطرح می کنند.

محمد ابو ناصر، که در سوریه معلم زبان انگلیسی بود، در ابتدا به ترکیه فرار کرد و در آن جا رنج او با کسانی که آن ها را «مافیا» ی قاچاق می نامد، آغاز شد. دو هزار یورو برای سفر با قایق از ازمیر ترکیه تا جزیره ساموس یونان پرداخت کرد. وی می گوید: «به هنگام رسیدن به این جزیره احساس کردم که به زندان گوانتانامو رسیدم. این جزیره با سیم های آهنین و دیوار حصار کشی شده است به طوری که هیچ کس نمی تواند از طریق آن فرار کند. در آن جا مدتی ماندیم تا این که قایق ها ما را به آتن منتقل کردند».

ابو ناصر پس از سفری سخت و طولانی و رسیدن به آلمان می بیند که سرزمین آلمان شباهتی به رویاهای او ندارد. او می گوید: «تا از یک رنج خلاص شوم رنج دیگری آغاز می شود، علاوه بر این مشکل همزیستی با پناهندگانی که از فرهنگ های دیگر آمده اند نیز وجود دارد».

از سوی دیگر؛ عربستان سعودی تأکید کرد که اجازه نخواهد داد تا در مواضع آن در قبال مردم سوریه شک و شبهه ایجاد شود. وزارت خارجه عربستان سعودی تأکید کرد که نزدیک به دو و نیم میلیون سوری را پذیرفته است و تلاش کرد که با شهروندان سوری به عنوان «پناهنده» برخورد نشود.