دفتر بان کی مون در آخرین لحظه آن را اضافه کرد

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد – عکس از خبرگزاری فرانسه

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد – عکس از خبرگزاری فرانسه

برخی منابع در نیویورک روز گذشته جزئیات قرار دادن نام ائتلاف عربی در لیست سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق کودکان در یمن را فاش کردند و تأکید کردند نام ائتلاف در این لیست نبود و دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در لحظات اخیر ائتلاف را در لیست قرار داد.

این اقدام، تعجب محافل دیپلماتیک در نیویورک را برانگیخت، به خصوص این که در گزارش اولیه سازمان ملل به نیروهای ائتلاف عربی اشاره ای نشده بود، و این اقدام جنجال بر انگیز بعداً از سوی دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد انجام شد.

منابع برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که نام ائتلاف در گزارش اصلی پیشنهاد نشده بود، و هنگامی که از سخنگوی رسانه ای سازمان ملل سؤال شده بود، تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که افزودن نام ائتلاف به دلیل وجود نقض حقوق بشر بود که به صورت مستقیم به آن اشاره نشده بود.

فرحان الحق سخنگوی سازمان ملل گفت: «من نمی توانم روند کلی چگونگی نوشتن گزارش هر سال را توضیح دهم».

به گفته برخی منابع از سازمان ملل، دفتر سازمان ملل صبح روز جمعه نام ائتلاف را به لایحه افزود.

در همین راستا، «الشرق الأوسط» از منابع آگاه یمنی اطلاع یافت که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن روز گذشته از برخی پیشنهادها در خصوص رسیدن به راه حل سیاسی با کودتاگران حوثی و علی عبد الله صالح متحد آن ها اطلاع یافت و قرار است این ایده ها و پیشنهادات در مذاکرات مطرح شوند و به شکل پیش نویس یک توافق نوشته شوند. هادی گفت: «ما به دنبال ایجاد یک صلح واقعی برای آینده ای امن برای نسل های آینده و ساخت یک یمن جدید فدرال هستیم که مردم ما به دنبال آن هستند، نه یک صلح شکننده که زمینه تنش هایی را در آینده با خود همراه داشته باشد».