عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر – رویترز

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر – رویترز

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ امکان عفو خبرنگاران زندانی شبکه الجزیره را مطرح کرد.

وی در این گفتگو خاطرنشان کرد که هنگام بازداشت این خبرنگاران خود او سمت ریاست جمهوری را برعهده نداشت و «در موقعیت تصمیم گیری در مورد وضعیت آنان» نبود.

هنگام بازداشت این سه خبرنگار، السیسی سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر را برعهده داشت و عدلی منصور رییس جمهور موقت نصر بود. با این وجود نظامیان عملا قدرت سیاسی را در دست داشتند.

راه حل پیشنهادی السیسی برای برخورد با این موضوع اخراج خبرنگاران بود. وی گفت، اگر من در سمت تصمیم گیرنده بودم، «به خاطر امنیت و صلاح مصر، تصمیم می‌گرفتم آنان را از کشور اخراج کنم و به این ترتیب، یک بار و برای همیشه، به این ماجرا خاتمه دهم.»

در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه سال ٢٠١۴، آقای السیسی با اکثریت قابل توجه آرا به ریاست جمهوری انتخاب شد هر چند میزان حضور رای‌دهندگان در این انتخابات چندان چشمگیر نبود.

در دسامبر سال ٢٠١٣، نیروهای امنیتی مصر سه روزنامه‌نگار به نام های پیتر گرست، تبعه استرالیا، باهر محمد، روزنامه نگار مصری، و محمد فهمی، رئیس دفتر شبکه خبری الجزیره در مصر را که دارای تابعیت دوگانه کانادایی و مصری است بازداشت کردند. وزارت کشور مصر بعدا اعلام کرد که این سه نفر به تبلیغات کذب علیه مصر و انتشار گزارش‌های مضر به امنیت این کشور متهم شده‌اند.

با وجود درخواست‌های متعدد از سوی کشورها و نهادهای خارجی، تا کنون، السیسی از دخالت مستقیم در این موضوع اجتناب کرده و گفته بود که این مساله‌ای قضایی است و ارتباطی به دولت ندارد. با این وجود، به تازگی وزیر خارجه استرالیا در ملاقات با وزیر خارجه مصر در حاشیه جلسات سازمان ملل، مشخصا خواستار آزادی یکی از خبرنگاران زندانی شد که دارای تابعیت استرالیایی است.

این سه نفر بعدا به این اتهامات محاکمه و پیتر گرست و محمد فهمی هر کدام به هفت سال حبس، و باهر محمد همچنین به خاطر نگهداری اسلحه غیرمجاز، به سه سال حبس اضافی محکوم شدند. برخورد دولت مصر با این سه نفر انتقاد شدید جامعه بین‌المللی و بسیاری از دولت‌های غربی را به دنبال آورد. بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر و انجمن‌های حمایت از روزنامه نگاران، بازداشت و محاکمه آنان را دارای انگیزه سیاسی توصیف کردند.

هفته گذشته، رئیس جمهوری مصر فرمانی را امضا کرد که به او اجازه می‌دهد شهروندان خارجی را که در مصر زندانی هستند از این کشور اخراج کند. به این ترتیب، امکان دارد که پیتر گرست و محمد فهمی که دارای تابعیت خارجی هستند از اختیارات جدید رییس جمهوری برخوردار شوند اما وضعیت خبرنگار مصری مشخص نیست.