المرزوقی به شکست اعتراف کرد… معترضان یکی از مقرهای «ندای تونس» را به آتش کشیدند.

اعضای کمیته عالی مستقل انتخابات تونس پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات روز گذشته در حال تبریک گفتن به یکدیگر (آ.ف.ب)

اعضای کمیته عالی مستقل انتخابات تونس پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات روز گذشته در حال تبریک گفتن به یکدیگر (آ.ف.ب)

در میان استقبال بین المللی، الباجی قائد السبسی رهبر حزب ندای «تونس»، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری که دو روز پیش برگزار شده بود، با کسب بالغ بر ۵۵٫۶۸ درصد آراء، بطور رسمی رئیس جمهور این کشور شد.

شفیق صرصار، رئیس کمیته برگزاری انتخابات اعلام کرد که السبسی با کسب بیش از ۱٫۷ میلیون رأی مقابل ۱٫۳ میلیون (۴۴٫۳۲ درصد آراء) مربوط به رقیب خود، بر محمد المنصف المرزوقی رئیس جمهور پیشین، پیروز شد.

به این ترتیب السبسی، اولین رئیس جمهور منتخب بصورت دموکراتیک، و اولین رئیس دومین جمهوری در تونس و پنجمین در تاریخ این کشور، پس از دو رئیس جمهور اولین جمهوری  (۱۹۵۷-۲۰۱۱) یعنی الحبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی، و دو رئیس جمهور مرحله انتقالی (۲۰۱۱-۲۰۱۴) یعنی فؤاد المبزع و منصف المرزوقی می باشد.

السبسی وعده داد که «رئیس جمهور همه تونسی ها» باشد، و در خطابی از تلوزیون رسمی تونس، همه شهروندان را به فراموشی شکافهای به وجود آمده در دوره تبلیغات انتخاباتی، دعوت کرد.

المرزوقی نیز به شکست اعتراف کرد و به السبسی تبریک گفت، ولی رئیس ستاد انتخاباتی وی اعلام کرد که المرزوقی علیه نتایج اعتراض خواهد کرد.

در این میان، معترضان خشمگین پس از پیروزی السبسی، مقر «ندای تونس» در شهر تطاوین در جنوب کشور را به آتش کشیدند، علاوه بر این بار دیگر اعتراضات و کشمکشها به شهر الحامه (جنوب پایتخت) زادگاه راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه، بازگشت.