الجزایر: بو علام غمراسه

وزارت امور خارجه الجزایر تا حالا واکنشی به ویدیوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی در ۴۸ ساعت گذشته درباره تهدید الجزایر به جنگ نشان نداده است.

ارتشبد خلیفه حفتر رهبر گروه ارتش ملی که کنترل بخش شرقی لیبی را در اختیار دارد در این ویدیو الجزایر را تهدید کرده نیروهای ارتش لیبی را روانه این کشور می کند.

حفتر مدعی شده دولت الجزایر نیرو به لیبی اعزام کرده است. دولت الجزایر همزمان با آغاز تنش در لیبی در ۲۰۱۱ متهم شده بود که «گروه های شبه نظامی برای دفاع از الق‍ذافی» را به خاک لیبی فرستاده است. مقام های الجزایر این ادعا را تکذیب کردند.

یک مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود به «الشرق الاوسط» گفت مقام های وزارت امور خارجه الجزایر «همزمان با بالاگرفتن مناقشه و اظهارات ویدیویی فرمانده ارتش لیبی درباره کشاندن جنگ به خاک الجزایر» تشکیل جلسه دادند.»

او افزود «مقام های وزارت امور خارجه دیدگاه مشترکی در این باره ندارند. عده ای می گویند باید رویکرد قاطعی در برابر حفتر در پیش گرفت. در مقابل، گروهی بر این باورند که نباید در این باره سخت گیری کرد چرا که موضع منفی و جانبدارانه دولت الجزایر با نقش میانجی و تلاش این کشور برای کشاندن گروه های درگیر در لیبی به پای میز مذاکره و ایجاد راهکار سیاسی برای بحران لیبی جور در نمی آید».

البته هنوز مشخص نشده که حفتر در کدام جلسه و کی این صحبت ها را عنوان کرده است.

مناسبات بین ژنرال حفتر و دولت الجزایر همواره پرتنش بوده است، به همین دلیل هم دولت الجزایر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی در طرابلس را بر حفتر ترجیح می دهد. حفتر در ۲۰۱۴ هم گفته بود دولت الجزایر به دنبال دست اندازی به منابع لیبی است.

قوی بوحنیه استاد روابط بین الملل دانشگاه ورقله (جنوب الجزایر) به «الشرق الاوسط» گفت «رویکرد تهدید آمیز آقای حفتر بی جا است. اصلا او با توجه به موازنه منطقه ای در حد و اندازه چنین تهدیدهایی نیست. حفتر با این تهدید حتی غیر رسمی عرف دیپلماتیک را زیر پا گذاشته است. این اظهارات علیه کشوری مطرح شده است که جانب هیچ یک از گروه های درگیر را نگرفته است».