انتقاد ارتش از برخی فرماندهان بازنشسته دربارهٔ ورود به سیاست

الجزایر: بوعلام غمراسه

ریاست ستاد نیروهای ارتش الجزایر در دو هفته اخیر برخی از فرماندهان بزرگ بازنشسته که اخیراً نظر سیاسی خود را دربارهٔ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ اظهار کردند، به شدت مورد انتقاد خود قرار داده‌است. این درحالی است که برخی احزاب فعال در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بر عدم جانب‌داری و بی‌طرفی نهاد ارتش این کشور تأکید کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، فرماندهان بازنشسته ارتش در رسانه‌ها خواستار ورود احمد قاید صالح وزیر دفاع این کشور به موضوع انتخابات و ممانعت از کاندیدا شدن عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور کنونی الجزایر برای بار پنجم در این انتخابات شدند.
این فرماندهان اعلام کردند که تمدید مدت ریاست جمهوری بوتفلیقه باعث «ایجاد انحراف در مسیر دموکراسی و آزادی» کشور می‌شود.
اما ارتش الجزایر در نشریه اختصاصی خود روز گذشته پاسخی شدیداللحن به این فرماندهان بازنشسته داد و اعلام کرد: «برخی افراد بی کفایت که از طرف‌های مشکوکی حمایت می‌شوند و به دور از احترام و کرامت انسانی و اخلاق مداری، می‌خواهند از ارزش دست‌آوردهای نهاد ارتش بکاهند و دوست ندارد این دست‌آوردها را ببینند… آنها کوچکتر از آنند که بخواهند دربارهٔ این مسائل سخن بگویند».
اخیراً علی لغدیری ژنرال بازنشسته ارتش در روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر مقالاتی دربارهٔ این موضوع منتشر کرده‌است که در آن از وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش خواسته‌است از کاندیدا شدن بوتفلیقه برای بار پنجم در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کند.
اما وزیر دفاع گفته‌است اگر لغدیری به این خواسته‌ها ادامه دهد درجه نظامی وی را طبق قانون ارتش سلب می‌کند. این قانون به نظامیان و بازنشستگان آن اجازه نمی‌دهد به مسائل سیاسی ورود کنند و باید در قبال این مسائل «ملاحظه کاری» داشته باشند.
از طرفی دیگر، بلعید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز گذشته از ارتش خواست در یک قدمی تمام کاندیداهای انتخابات ۲۰۱۹ بماند» و از هیچ کاندیداتوری جانب‌داری نکند.