از مسکو موافقت ریاض به ائتلاف منطقه ای در بر گیرنده رژیم برای مبارزه با «داعش» را تکذیب کرد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای روسی وی سرگئی لاوروف طی دیدار در مسکو – عکس از خبرگزاری فرانسه

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای روسی وی سرگئی لاوروف طی دیدار در مسکو – عکس از خبرگزاری فرانسه

بر خلاف آن چه که پیش بینی می شد، کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته بین عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو، در پی اعلام صریح تمام نقاط مورد اختلاف مربوط به سرنوشت رئیس جمهور سوریه، بیشتر شبیه به یک دوئل کلامی بود. چرا که الجبیر تأکید کرد که موضع ریاض ثابت است و «بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت».

الجبیر در این کنفرانس خبری که به طور مستقیم از شبکه های مختلف محلی و خارجی پخش می شد تأکید کرد: «عربستان سعودی موضع خود را در قبال بحران سوریه تغییر نخواهد داد». وی در اشاره ای به آن چه مسکو اخیراً درباره تشکیل ائتلافی منطقه ای برای مقابله با سازمان داعش ، که عربستان سعودی و ترکیه و اردن را در کنار نیروهای رژیم سوریه در بر می گیرد گفت: «هر گونه تصریحاتی که به جز این گفته شود به هیچ عنوان صحت ندارد». الجبیر به صراحت و به طور مستقیم گفت: «اسد بخشی از مشکل است، نه بخشی از راه حل؛ و او یکی از دلایل اصلی در رشد داعش است زیرا در سال اول اسلحه خود را به روی سازمان های تروریستی نشانه نگرفت بلکه به روی مردم اسلحه کشید».

الجبیر به مراتب فراتر از این رفت و گفت «اسد به پایان رسید»، و بهتر است از طریق «راهی مسالمت آمیز» کنار برود، تا از طریق «عملیاتی نظامی» مجبور به کناره گیری نشود، زیرا او پس از این که باعث کشته شدن ۳۰۰ هزار و آوارگی بیش از ۱۲ میلیون سوری شد مشروعیت خود را از دست داد.

لاوروف نیز به نوبه خود تأکید کرد که مسکو پذیرای تعدادی از نمایندگان جناح های مخالف سوری به طور جداگانه خواهد بود که عبارتند از خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی، و صالح مسلم رئیس نیروهای کرد، و هیثم مناع رئیس ائتلاف «قاهره ۲».

از آن سو، هر دو طرف بر نزدیکی و مطابقت مواضع خود، به ویژه در قبال بحران یمن، تأکید کردند. الجبیر همچنین اعلام کرد که توافقات دیگری در خصوص همکاری نظامی با مسکو به امضا رسید که شامل فروش سلاح های مختلف از جمله سیستم موشکی «الکساندر»به عربستان سعودی خواهد بود.