التویجری خواستار پیروی از الگوی همکاری سعودی-امارات شد

داووس فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و چالش‌های آن را بررسی کرد

داووس: نجلاء حبریری

محمد التویجری وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی سعودی امکانات زیادی که خاورمیانه از آن برخوردار است را با این گفته که «شرکت‌های جهانی متوجه شدند سرمایه‌گذاری در خاورمیانه شرط اساسی موفقیتشان است» خلاصه کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، همایش جهانی داووس دو روز گذشته جلسه‌ای را برای برررسی امکانات خاورمیانه و راهکارهای رفع موانع استفاده از آنها اختصاص داد.
در این جلسه که تحت عنوان «نگاهی استراتژیک به خاورمیانه» برگزار شد علاوه بر التویجری، یوسف الشاهد نخست‌وزیر تونس، رامی الحمدلله نخست‌وزیر فلسطین، خالد الرمیحی مدیر اجرایی شورای توسعهٔ اقتصادی بحرین و آلان بیجانی مدیر اجرایی «گروه ماجد الفطیم» شرکت کردند.
التویجری در این جلسه اظهار کرد امکانات خاورمیانه چه در زیر زمین و چه روی آن، جامعهٔ جوانی که هم‌سو با تکنولوژی است و میزان تجارتی که از مرزهای آن می‌گذرد بسیار غنی است اما چالش بزرگ ارتباط میان این امکانات است.
وی در این باره «الگوی سعودی-امارات» را مثال زد که هدف از آن ایجاد نهاد مرجعی است که دیگر کشورها از آن تبعیت کنند.
وی هدف از ایجاد این الگو را هماهنگی مرزی با امارات عنوان کرد که در دسامبر گذشته دو کشور برای آن از ایجاد واحد پول مجازی یا دیجیتال در مرزها خبر دادند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای دههٔ سوم قرن گذشته خاورمیانه به مشکلات، چالش‌ها، تنش‌ها و جنگ‌ها شناخته شد گفت: وقت آن رسیده‌است که راه‌حل‌های جدید و راهکارهایی برای اجرای آنها ارائه شود و چنین الگویی برای دیگر کشورهای منطقه الهام بخش باشد.
در این میان، بیجانی همکاری میان سعودی و امارات را در بخش خصوصی در سطح خاورمیانه نمونه توصیف کرد.
الرمیحی نیز جذب سرمایه‌های خارجی توسط منطقه را مرهون چهار شرط دانست: حجم بازار و سهولت دسترسی به آن و به بازارهای همسایه، کارایی منبع انسانی و توانایی تأمین شرایط آموزشی مناسب، دسترسی به منابع مالی مناسب برای سرمایه گذاران و کسب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فعال.
التویجری همچنین به تلاش‌های پادشاهی سعودی در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای تنوع درآمدی و عدم اکتفاء به درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت سازمان‌های دولتی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را وارد بخش انرژی تجدیدپذیر کردند.
الحمدلله نیز با اشاره به سختی سرمایه‌گذاری در سرزمینی که اشغال شده است، گفت: علیرغم این ما در ایجاد اقتصادی انعطاف‌پذیر موفق شدیم و رشدی ۲٫۳ درصدی داشتیم، همچنین شاهد پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم از طریق تجارت الکترونیکی بودیم.
وی همچنین تأکید کرد فلسطین نیازمند کسب توانایی نقل و انتقال در خاورمیانه با برداشتن مالیات‌های گمرکی از تولیدات آن است.
وی از امضای توافقنامه‌های دوجانبه با چند کشور از جمله سعودی خبر داد و در خصوص امضای توافقنامه‌های بیشتر با دیگر کشورها ابراز امیدواری کرد.
الشاهد نیز ضمن تحسین موفقیت کشورهای شمال آفریقا از جمله تونس در جذب شرکت‌های خارجی عنوان کرد رشد اقتصادی کشورش پیش از سال ۲۰۱۱ بین ۵ تا ۶ درصد بود اما کشور دموکراسی نداشت و با انتخابات و تصویب قانون اساسی جدید توانست دموکراسی را کسب کند.
وی ادامه داد این اتفاقات قطعاً بر روی اقتصاد تأثیر گذاشت و تونس در کنار اصلاحات سیاسی و اجتماعی شاهد برنامه اصلاحات اقتصادی نیز بود.

نجلاء حبريري:
Related Post