رئیس ائتلاف سوریه: دعوتی رسمی به مسکو دریافت نکردیم* گفتگوی معارضان سوریه در قاهره برای ارائه سندی جامع

هادی البحره

هادی البحره

در حالی که خبرهایی مبنی بر ابتکار مصر برای حل بحران سوریه، و طرحی روسی برای گفتگو در ماه آینده شایع شده است، هادی البحره، رئیس ائتلاف معارضان سوری، در گفتگویی ویژه با «الشرق الأوسط» گفت: «تا این لحظه هیچ گونه طرح رسمی، حتی از استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل، به ائتلاف معارضان ارائه نشده است»، وی افزود: «ما از تلاشهای وی تقدیر کردیم و ملاحظاتی را بیان کردیم، که از جمله آنها: ارائه یک طرح جامع، که تنها بر توقف نبرد در حلب تمرکز نداشته باشد، زیرا این امر به حمایت از اشغال (داعش) از این مناطق منجر می شود».

وی در پاسخ به شایعاتی درباره طرح مصر مبنی بر تغییر ائتلاف به شورای ملی شامل ۱۰۰ عضو و تشکیل دولتی تکنوکرات به ریاست ریاض حجاب گفت: «تا این لحظه شایعات و ایده های زیادی وجود دارد، ولی هیچ طرحی از جانب مصر بصورت رسمی به ما ارائه نشده، ما می دانیم که حکومت مصر تلاش می کند که با راه حل سیاسی تمام خواسته های مردم سوریه برآورده شود، و می دانیم که برای فعال کردن راهکار سیاسی فشار وارد می آورد».

وی همچنین گفت: «امیدواریم که مصر با جایگاه و وزنی که در بین کشورهای عربی دارد، بتواند حمایت نظامی روسیه از رژیم (بشار) اسد را متوقف کند، و امیدواریم که روسیه موضعی بی طرفانه اتخاذ کند تا نقشی در حل و فصل سیاسی بحران داشته باشد». وی در پاسخ به دعوت موسکو از معارضان برای نشست با نظام سوریه در اواخر ماه ژانویه گفت: « هیچ دعوت رسمی و تاریخ مشخصی را دریافت نکردیم».

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، مذاکراتی با البحره داشت و به وی پیشنهاد برگزاری گفتگوی سوری- سوری، بین همه معارضان سوریه در یکی از مراکز پژوهشی قاهره جهت ارائه یک سند جامع، را داد.