جریان ملی آزاد» از تلاش‌های جدید برای پیشبرد پروندهٔ کابینه دولت خبر داد

بیروت: یوسف دیاب

پس از وقفه‌ای دو هفته‌ای به دلیل آمادگی برای نشست توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی سران عرب سعد حریری نخست‌وزیر لبنان تلاش‌های خود را برای تشکیل کابینه شروع کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، مذاکرات حریری در این خصوص از بعد از ظهر روز گذشته با دیدار وی با جبران باسیل وزیر حارجهٔ لبنان رئیس حزب «جریان ملی آزاد» شروع شد.
جبران باسیل بعد از این دیدار تأکید کرد ایده‌هایی قابل مذاکره مطرح شد و شرایط واقعی برای کار در جهت تشکیل دولت وجود دارد.
وی افزود: حریری طی روزهای آینده برای پیگیری موضوع تماس‌های لازم را خواهد داشت.
منابعی از حزب «جریان ملی آزاد» به «الشرق الاوسط» خبر دادند که تلاش‌های جدیدی برای حل پرونده دولت از طریق تماس‌ها و مذاکراتی وجود دارد که حریری و باسیل عهده‌دار آن هستند تا عملیات تشکیل دولت پیش برود و ایده‌های جدید در حال بررسی میان رهبران است.
در خصوص اضافه کردن یک وزیر علوی و سریانی به کابینه این منابع تأکید کردند این موضوع هنوز در حد ایده است.
به گفتهٔ این منابع اختلاف‌های نبیه بری و میشل عون نیز در خصوص مشارکت لیبی در نشست توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی سران عرب پس از دیدارهای نمایندگان دو طرف در حاشیهٔ این نشست برطرف شد و فرصتی برای تلاش جدی جهت ایجاد یک دولت سیاسی منسجم که بتواند به نتیجه نشست بیروت و منافع اقتصادی و سیاسی و تحولات منطقه منجر شود، به وجود آمد.
در خصوص اینکه آیا اقدام حریری از ایده‌هایی که عون ماه گذشته مطرح کرد نشأت می‌گیرد، این منابع اذعان کردند تلاش‌های عون هنگام تعیین وزیر نمایندهٔ سنی‌ها با مشکل مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود که اقدام حریری بر اساس نکات توافقی اقدام پیشین و نتایج رضایت بخش برای همه متمرکز باشد.
در واقع تلاش‌ها برای تشکیل دولت یک هفته پیش به دلیل آمادگی برای نشست توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی سران عرب متوقف شد و عمدهٔ آ ن بر به دست گرفتن یک سوم معطل کابینه توسط «جریان ملی آزاد» به رهبری جبران باسیل است که از نظر مخالفان این امتیاز وی را رئیس دوم دولت خواهد کرد که قدرت کنترل تصمیمات دولت را خواهد داشت.
مصطفی علوش عضو دفتر سیاسی حزب «المستقبل» در گفتگو با «الشرق الاوسط» در این باره گفت: مشکل از جبران باسیل است و راه‌حل دست او است اگر از شرط یک سوم معطله دست بکشد شاهد تشکیل دولت خواهیم بود و گرنه در دایرهٔ نوسان باقی خواهیم ماند.
وی اشاره کرد که حزب‌الله نیز با اینکه هم‌پیمان باسیل است با این موضوع مخالف است و اگر موافق بود اعطای وزیر سنی‌های ۸ مارس به گروه وزارتی میشل عون را قبول می‌کرد.