تلاش‌های دولت هند برای حمایت از افغانستان

دهلی نو: براکیتی گوبتا

در روزهای گذشته دیدارهای زیادی میان رهبران سیاسی هند و افغانستان صورت گرفت که آخرین‌ آنها دیدار ناندار مودی نخست وزیر هند با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بود.
به گزارش الشرق الأوسط، این دو سیاستمدار طی این دیدار در خصوص مصالحه با طالبان بحث و گفتگو کردند.
کشور هند نیز بر حمایت خود از افغانستان تاکید کرد تا تبدیل به کشوری متحد، امن و دموکراتیک با اقتصادی فعال شود.
گفتنی است، در کنفرانس صلح افغانستان که مسکو زمام آن را در دست دارد از دعوت هند به این کنفرانس اجتنا ب کرد اما بعدها نظر خود را تغییر داد و از آن دعوت به عمل آورد.
در این کنفرانس که قرار بود در چهارم سپتامبر گذشته برگزار شود ولی به درخواست اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ دیگری موکول شد، طالبان به شرکت در آن رغبت نشان دادند.
با کنار کشیدن حکومت افغانستان از شرکت در این کنفرانس، هند بر سر دوراهی مشارکت در آن قرار گرفت ولی عقب انداختن تاریخ آن توسط مسکو کار را برای هند ساده‌تر کرد.
در سفری که سوشما سوراج وزیر خارجه هند به مسکو داشت اعلام کرد که هند طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و نگران است که با تمرکز بر مساله داعش برای دور کردن خطر آن از افغانستان، و دعوت طالبان به کنفرانس توجه به طالبان به عنوان عامل خطر برای افغانستان کم شود.
وی در نشستی که با همتای خود سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و یوری بوریسوف نخست وزیر این کشور داشت تاکید کرد در صورتی که حکومت افغانستان در کنفرانس حضور نداشته باشد اما طالبان در آن شرکت کند، از شرکت در آن انصراف خواهد داد.
در این میان، افغانستان که قرار است ۲۰۰فروند بالگرد و هواپیما از آمریکا تا سال ۲۰۲۰ بگیرد، انتظار حمایت نظامی از سوی هند دارد .
هند در سال ۲۰۱۵ چهار فروند هواپیما به این کشور اهدا کرد و افغانستان ۴ عدد دیگر نیز از آن می‌خواهد که در این خصوص مذاکراتی نیز صورت گرفته است.
از سوی دیگر، نیودلهی تلاش‌های خود را برای کمک به این کشور جنگ زده فقط محدود به زمینه‌های زیر ساختی متمرکز کرده است و خود را از هرگونه عملیات نظامی نا مطمئن که منجر به شک پاکستان به او شود دور کرد.
اما قرار است این کشور از اکتوبر آینده با همکاری چین برای نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان دوره‌های آموزشی برگزار کند.